Vem kan man lita på?

När jag skrev det här inlägget var jag överlycklig eftersom Gård & torp gett mig ett svar på hur jag ska gå tillväga när jag renoverar min murstock. Senare har jag fått kommentarer på inlägget av en läsare som inte alls tycker att min lerbruksmurade murstock ska lagas med hydrauliskt kalkbruk utan med lerbruk.
Jag har också läst på annat håll att hydrauliskt kalkbruk kan användas OVAN tak men att lerbruk ska användas under.
Så. För att få en åsikt till i frågan lämnade jag den vidare till Svenska Byggnadsvårdsföreningens frågespalt på nätet och idag fick jag svar:

Använd lerbruk. Ett hydrauliskt kalkbruk blir starkare än omgivande lerbruk och kan ställa till spjälkning och andra problem. Du kan behöva räkna med att få bättra på lerbruket ibland om det vittrar utvändigt av väder o vind men det är ju ganska enkelt gjort. Svarare: Magnus Henriksson

Att ersätta lika med lika känns som den allra säkraste metoden i Byggnadsvårdssammanhang.
Och är man som jag lite osäker är det nog den klokaste vägen att gå.
Kanske borde vi till och med försöka hålla oss till det ännu mer än vad vi gör idag?
För. Det är ju först då som man verkligen förstår den gamla, ursprungliga lösningen, det gamla hantverket fullt ut. Och först då man ger den en chans att fungera.
Jag vill arbeta efter förutsättningen att det finns mycket klokskap inbyggd i mitt hus,
mycket mer än vad jag själv kan förstå just nu med mitt begränsade vetande.
Så jag låter huset bestämma, som vanligt.

Lerbruk it is.




Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag håller med mannen som svarade att du ska använda lerbruk. Vi har använt det till både skorsten, murstock, kakelugn och bakugn och det fungerar så bra och är lätt att använda. Mvh Marit

2012-01-31 @ 07:40:05
URL: http://gersgaarden.blogspot.com
Postat av: MrsUniversum

Mycket bra och viktigt inlägg Lisen!



"Jag vill arbeta efter förutsättningen att det finns mycket klokskap inbyggd i mitt hus,

mycket mer än vad jag själv kan förstå just nu med mitt begränsade vetande."



Jag håller på att du och huset tillsammans kan försstå den rätta tekniken. Lerbruk rules i det här sammanhanget! Roligt att det är på väg tillbaka.

2012-01-31 @ 14:07:42
URL: http://mittuniversum.wordpress.com
Postat av: Lotten

Tack! : ) Känns fint att få höra det ifrån Mrs Universum.

2012-01-31 @ 14:52:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0