Goda råd

Renoveringen av murstocken på torpet har känts som ett nästan oöverstigligt svårt moment
så svårt att jag helst inte har velat tänka på det

Man kan se lång väg att den inte skulle bli godkänd av en sotare
och jag har tänkt att mitt val står emellan att riva ner den övre delen av murstocken och mura om den eller att ge upp och dra ett rör igenom den för att kunna använda eldstäderna
det första känns väldigt svårt och det andra tråkigt, fult, dyrt
och inte alls byggnadsvårdsmässigt!

Men nu, som genom ett trollslag, dök ett tredje alternativ upp!
I nya numret av Gård & torp står det ju om just murstockar som min
såna som är murade i natursten
Det  står att de är hållbara och bra och inte alls så svåra att renovera!

Murstockar i natursten murades tydligen under hela 1800-talet, alltid med en enda stor kanal och med murbruk bestående av lera och sand.
Traditionellt murade man in flata stenar där skorstenen ansluter till taket för att hindra vatten från att rinna in och i vissa trakter murades själva skorstenen av fyra rektangulära stenhällar.
Ja, det är ju precis min murstock de beskriver!

Och så beskriver de i detalj hur man gör för att renovera den;
principen är att knacka bort löst gammalt bruk och ersätta det med hydrauliskt kalkbruk
Inte så märkvärdigt egentligen men jag hade nog inte vågat mig på det själv
utan att ha någon erfarens persons goda råd i ryggen

Det är som om de skriver direkt till mig och jag blir så glad!
Sällan har jag väl fått sådan konkret och bra hjälp.





Skulle jag få liv i murstocken skulle jag få liv i torpet
Och plötsligt känns denna möjlighet inte allt för långt borta!


Kommentarer
Postat av: Hans

Vilken härlig skorsten du har på torpet.

Var rädd om den!

Prata med länsmuseeteller om där finns någon duktig (byggnadhistorsisk duktig) murare på bugden innan du gör något själv. Det är lätt att göra dyra misstag, och dessutom ska ju allt godkännas av den lokala skorstensfejaremästan.

Så prata med folk som håller på med gamla kaminer eller kakelugnar de brukar veta vem som kan göra något på rätt sätt. Och många av dem ställer upp som konsulter för en liten (jag menar riktigt liten) peng.

Lycka till hade det varit i skåne hade jag kunna rekomenderat en duktig murare

2011-10-17 @ 11:46:29
Postat av: Stina Johansson

Vilken tur med det där reportaget- såg det också- intressant. Jag har själv renoverat min mustock i somras- tog/knackade bort all puts på den och en murare fyllde i nytt kalkbruk mellan tegelstenarna +ett nytt putslager.det visade sig vara allt som behövdes för att få godkänt på provtryckningen ingen invändig puts eller rörinsats. Nu är det iochför sig tegel men hyfsat jämförbart. En irriterande detalj var att jag var tvungen att montera taksteg och hållare för takstege för sotarens "taksäkerhet"-krav i Nyköpings kommun iallafall.Hur är läget med din kakelugn-är övre högra hörnet permanent borta- möjligt att ersätta?



hälsningar /Stina

2011-10-17 @ 14:01:14
Postat av: Lotten

Spännande att höra Stina! Det verkar lovande detta : )

Ang kakelugnen så var det jag som rev ner ena hörnet när jag tog ner innertaket. Bitarna finns alltså kvar och är nog inte så svåra att få på plats igen!

2011-10-17 @ 14:19:41
Postat av: Marcus

Härliga bilder! Tycker din stuga är vacker. Den kommer verkligen komma till liv om du får igång skorstenen och kan elda.

2011-10-17 @ 20:26:47
Postat av: Jenny

Fin blogg! Bor tillfälligt i australien och fick lite längtan till mitt torp därhemma och då googlade jag mig fram och hittade till din sida. Har också en dröm om att få ordning på skortstenen och den gamla bakugnen :)hej hej!

2011-10-19 @ 14:57:15
Postat av: Sara B

Alltså Lotten, jag måste fråga, var det dig jag såg på Emmaus (backaplan) i måndags? Tyckte jag kände igen dig från foton här på bloggen, men hade ju knappast mod att gå fram och fråga om det var du :)

2011-10-21 @ 15:37:38
Postat av: Anonym

He he... Det kan mycket väl ha varit jag : ). Jag var inne lite snabbt på Emmaus en dag i veckan, tror det var i måndags! Du skulle ha kommit fram och sagt hej, jag skulle ha känt mig som värsta kändisen ; ).

2011-10-21 @ 17:13:40
Postat av: Therése

Vilken skorsten! Du kan kolla med Tore Lundberg (http://www.lundbergsmurdesign.se/) han är duktig och inte så dyr enligt BVN. Lycka till!

2011-11-05 @ 08:46:22
Postat av: Rävjägarn

Hej! Vilken fantastisk murstock och kakelugn. Jag lir smått avundsjuk.

2012-01-19 @ 23:08:31
URL: http://www.ravjagarn.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0