En förening för dig och mig

Jag tänkte att jag skulle slå ett slag för Byggnadsvårdsföreningen idag. Jag brukar ju inte göra reklam här på min blogg men i det här fallet är det berättigat tycker jag. Trots att föreningen i år fyller 40 år har de nämligen fortfarande bara ca 6000 medlemmar. Även om Ulla Skoogs sommarprat tydligen ökade medlemsantalet en aning. Detta kan jämföras med Naturskyddsföreningen som har drygt 220 000 medlemmar. Då är 6000 ingenting!
 
Jag har märkt att förvånansvärt få känner till den här föreningen, bland annat på jobbet på Slöjd & byggnadsvård Nääs är det väldigt få av kunderna som är medlemmar. Trots att det ger rabatt i butiken. På byggnadsvårdens konvent i Mariestad pratades det om detta och att det är Byggnadsvårdsföreningen som är den viktigaste aktören i samhället vad gäller byggnadsvård men det är ett ganska stort ansvar för en så liten förening. En ganska liten ökning av medlemsantalet skulle göra att de kan anställa ytterligare en person på kansliet vilket i sin tur kan göra stor skillnad.
 
Och om inte detta är skäl nog så får man massor med bra rabatter i de flesta byggnadsvårdssammanhang om man visar upp sitt medlemskort. Så handlar man mycket byggnadsvårdsgrejer och material får man snabbt igen pengarna och det blir riktigt lönsamt. Och man får tidsskriften Byggnadskultur 4ggr om året som är rätt nördig men håller hög kvalitet och förmedlar det senaste ifrån byggnadsvårdsvärlden. Och så ordnar de ju byggnadsvårdsläger och länsombuden fixar intressanta aktiviteter på hemmaplan.mm.
Så. Nu gör vi 2016 till det nya byggnadsvårdsåret tycker jag!
 

Kommentarer
Postat av: Anna Nordström

Va? Är inte alla med? tänker jag, man fastnar så lätt i sin lilla subkultur... Tack för tips på vad mina föräldrar ska få i julklapp, i år när onödig konsumtion känns ännu mindre lockande än vanligt!

2015-12-18 @ 12:18:04
URL: http://https://funborunsten.wordpress.com/
Postat av: Lotten

Just det Anna, himla bra julklappsförslag! : )

2015-12-19 @ 10:05:11
Postat av: Odd

Har du ledsnat? Jag vill se mer.
Du har räddat ett torp från att ruttna bort, ett torp som har haft betydelse i Sveriges historia.
Du har gjort ett fantastiskt renoveringsjobb med målet att det fortfarande skall vara ett torp.
Inte en modern sommarstuga med rödfärg på.
Det är imponerande hur varligt du gått tillväga.
Tack för alla fina bilder o humoristiska kommentarer.

2016-01-20 @ 21:01:18
Postat av: Odd

nej, sorry, NU hittar jag ju december 2015.
Ledsen att jag "klagade". Jag måste lära mig se upp o tänka efter innan ...
Nu skall jag njuta av dina senaste inlägg.
;-)

2016-01-20 @ 21:04:18
Postat av: Lotten

Tack! Så snälla ord.
Och nej, på torpet har jag inte ledsnat men kanske lite på att blogga om det. Mest är det nog så att tiden och energin saknas för närvarande.
Jag kan faktiskt också sakna det om jag ska vara ärlig... men nu är det bara några månader kvar på min utbildning och sen styr jag förhoppningsvis lite mer över min tid igen. : )

2016-01-20 @ 22:23:07
Postat av: Odd

Att du ligger lågt med skrivandet ibland är ju inte konstigt men du måste sikta på en bok framöver. Dina texter blandar på ett humoristiskt vis kärleken till hantverk, o människors historiska situation på ett imponerande sätt. Jag vill ha ett dedicerat ex (till dubbla priset) när din bok kommer ut om 5 år. :-)

2016-01-21 @ 21:11:57
Postat av: Lotten

Ha ha... det är bra, jag behöver lite pepp : )
Och att skriva en bok skulle ju faktiskt vara fantastiskt roligt...

2016-01-21 @ 22:08:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0