Färg!!

Sådär, nu har jag bestämt mig!

Genom trial and error-metoden har jag testat mig fram genom olika färgsättningsalternativ på torpet. Jag har övervägt helt grå fönster men konstaterat att jag inte gillar grått så värst mycket egentligen. Det tillför ju liksom inte så mycket och dessutom tycker jag inte att kalla och varma färger blir så fina ihop. Sen testade jag att måla dem helt i den havregrå (grå-gula) jag målat köket med men då blev fönstren nästan osynliga och tappade helt sin karaktär. Jag har också testat helt gula fönster vilket blev ganska fint men då blev det svårt att få fönstren att passa ihop med dörren på framsidan. Detta problemet kom jag runt (tycker jag...) om jag valde att ha lite vita detaljer både runt dörren och fönstren. Dessutom kom jag fram till att fönstren blir vackrare och får tydligare form om bågarna får kontrastera mot en annan färg. Men jag vill inte ha för mycket vitt och inte heller kritvitt, huset är för gammalt för det. Men den ljust ockrafärgade guldgula däremot, den ville jag ha kände jag!
 
 
Det blir alltså den här färgsättningen:
Guldgula fönsterbågar och brutet vita mittposter. Brutet vita blir också de liggande, hyvlade brädor som sitter över fönstren och ena dörren samt alla karmar. Varken dörrar eller fönster får i övrigt några foder. Samtliga vattbrädor och det lilla konsoltaket över dörren får vara röda. Dörrarna får förbli bruna eller brunaktiga för jag gillar patinan de har och vill inte måla över den.
 

Jag måste erkänna att jag varit lite skeptisk till den färgsättningen med ockragula fönsterbågar och umbragrå foder tidigare. Jag har tänkt att det är något slags byggnadsvårds-hittepå som uppfunnits av Gysinge men egentligen saknar tradition. Lärdomen är att det kanske finns en anledning till att ockragula fönster är så populära till ljust röda hus. De är helt enkelt väldigt fina och harmoniska tillsammans.
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Turetorp

Vad fint det blir! Kul att få se 😀

2015-08-31 @ 23:40:05
Postat av: anneli i Småland

Så fantastiskt fint det blev med ockragula fönster.
Det ger torpet lugn och harmoni.
Kram anneli

2015-09-01 @ 20:11:34
Postat av: Lotten

Tack, vad roligt att ni gillar det! : )

2015-09-01 @ 20:54:32
Postat av: Anonym

Åh så jättefint det blev,ser varmt och hemtrevligt ut.

2015-09-05 @ 16:54:12
Postat av: Joanna

Vet inte om min kommentar föll bort men tycker ditt ställe går från klarhet till klarhet. Det blir så vacker och omvandlas till en lisa för själen. Väntar fortfarande med spänning att få se hur det blir när dina tapeter sätts upp i torpet som du köpt. :)

2015-09-08 @ 13:17:35
Postat av: Lotten

Tack snälla Joanna, det var verkligen en fin komplimang.

2015-09-08 @ 18:10:31
Postat av: Marcus

Vad skall du göra nu när torpet är klart? :-)
Vem kunde tro att det skulle bli så fint?!

2015-09-12 @ 03:23:10
Postat av: Anonym

Ha ha ha.... Torpet är LÅNGT ifrån klart Marcus. Mer än hälften av arbetet är kvar, jag lovar! Men tack : )

2015-09-12 @ 07:50:49
Postat av: Monica

Bra val! Toppklass! Toppen!

2015-09-12 @ 08:15:04
Postat av: Camilla

Så fantastiskt fint det blir!

2015-10-11 @ 20:47:26
Postat av: Torpet i Korsbo

Halkade in på blogg idag och tur var väl det då jag klurar på hur vi ska piffa till vårt torp.
Himla inspirerande!

Ha en fin dag!
Hälsningar, En ny läsare (Jenny)

2015-10-14 @ 09:08:56
URL: http://korsbo.spotlife.se/
Postat av: Nicolas

Detta blev riktigt fint! Jag undrar om du bearbetade fasaden innan du målade med slamfärg? Vi har nämligen också låtit vår nya fasad stå i ett år och har fått en del svamp/mögel (små prickor). Eller är det bara att köra på?

2016-02-27 @ 09:03:24
Postat av: Lotten

Tack! Nej jag behandlade inte fasaden på något sätt men om man vill vara på den säkra sidan kan man ju behandla den med något mögelhämmande medel innan målning.

2016-02-27 @ 10:07:14
Postat av: Lotten

Tack! Och nej jag har inte bearbetat fasaden på något sätt. Men om man vill vara på den säkra sidan kan man ju behandla den med något mögelhämmande medel innan man målar.

2016-02-28 @ 07:01:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0