Det är vägen som är målet

Jag har precis börjat mitt nya sommarjobb och i två dagar har jag nu varit ute i fält och inventerat vägar. För det är mitt jobb, att tillsammans med en (riktig) antikvarie åka runt på Hallands kulturvägar!
 
Det känns lite overkligt fortfarande, att jag faktiskt får betalt för något som är så roligt. Vi åker runt i vår bil, tittar, beskriver och stannar och fotograferar ofta, det passar mig alldeles utmärkt.
 
Det är en ny värld som öppnar sig för mig som aldrig studerat vägar så noga och plötsligt ser jag gamla vägräcken, randvägar, milstenar och annat överallt!
 
 
Vet ni nån vacker halländsk väg (vi inventerar bara allmänna vägar) som vi inte får missa så säg gärna till!
 
 

 
 
 

Kommentarer
Postat av: Viola_T

Låter tokroligt!
Mera sådana inventeringar skulle behövas här i norra Norrland men det prioriteras inte.

2014-06-15 @ 19:37:26
URL: http://morfarshus.blogspot.se
Postat av: Lotten

Jag tror hela Sveriges vägar ska inventeras framöver så det är nog dags även för Norrland snart! : )

2014-06-15 @ 19:43:55
Postat av: lwinge69

Men åh, vilket underbart sommarjobb! Ja, om du/ni är i närheten av Derome är ni välkomna på kaffe el nåt. Bjurumsvägen är fin ;-). Annars körde jag på vägen mellan Tvååker-Vessigebro (nackagårds byggnadsvårdsbutik) via Ljungby kyrka idag, där är fint.

2014-06-17 @ 22:10:31
Postat av: Lotten

Hej! Kul att du läser min blogg : ) Vägarna runt Tvååker gjorde vi i måndags så där har jag redan varit! Favoritvägen den dagen var vägen som går förbi Bockstensmossen, den var riktigt fin! Har aldrig varit i den byggnadsvårdsbutiken, är den bra? Det kanske kunde vara värt en utflykt?

2014-06-19 @ 08:37:05
Postat av: lwinge69

Kul! Ja, där är vägarna fina! Ja, den är ganska liten, men ok sortiment, tycker jag. Lite av varje, men ffa ligger den helt underbart!
Din blogg har jag läst i över ett år. Och jag lusläste allt du skrivit när jag hittade den, tycker verkligen om den! När jag är nervös över mitt torpköp (förra sommaren) o arbetet där hämtar jag kraft i ditt mod, ditt engagemang och din energi. Bara så du vet, ord ger kraft. Både åt dig själv, gissar jag, men även åt en o annan nagelbitande torpägare. Så tack! :-)

2014-06-22 @ 21:07:19
Postat av: Lotten

Nämen, vad roligt! Det fattade ju inte jag : ) Då är det ju klart du ska komma och hälsa på mig på torpet och se det i verkligheten! Var ligger ditt torp då?

2014-06-22 @ 21:25:34
Postat av: lwinge69

Kul! Utanför Derome, Bossgård 11 tror jag det går att söka på. Inte samma ljuvliga läge som ditt dock, utan mellan en väg och en skogsslänt. Men jag blev kär i det och då går d som d går.

2014-06-23 @ 10:42:54
Postat av: Viola_T

Vägarna i Västerbotten är inte på gång att inventeras. Det gjordes någon gång på 90-talet. Lst prioriterar inte kulturhistoriska vägar vad jag erfarit, måhända kan det eventuellt bli en ändring på detta men tyvärr tror jag inte det efter samtal med lst. Det är stor skillnad mellan Norrland och sydligare delar av landet vad jag erfar :-(

2014-06-26 @ 14:23:44
URL: http://morfarshus.blogspot.se
Postat av: Anonym

Det är ju inte säkert att länsstyrelsen har koll på detta, den inventering som vi håller på med nu görs ju av Trafikverket. Eller så har du rätt, jag är inte så insatt egentligen.

2014-06-26 @ 14:44:37
Postat av: Lotten

Det var jag igen alltså : )

2014-06-26 @ 14:45:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0