Akta er för tomten

Idag har jag haft mitt första möte med arkiv-världen och kärlek uppstod genast. Vi var nämligen med skolan på Dialekt-, ortnamns- och folkminnesarkivet och fick höra om vad de gör där och med vilka metoder de har samlat in information de senaste hundra åren. I arkiven fanns så mycket fantastiskt! Stenkakor med inspelningar, fotografier och intervjuer av människor som pratar om än det ena, än det andra. Det är mycket myter, skrock och traditioner som är dokumenterade.
 
Jag vet inte om jag är lagd för att sitta och gräva i arkiv, om jag är en av dem som kommer bli frälst på detta... men det gör mig så lycklig att såna här ställen finns! Människor jobbar faktiskt med detta!! Min bild av etnologi och etnologer har nog ändrats för all framtid tror jag.
 
Jag passade förstås på att skaffa mig lite nödvändigt vetande om husbygge också. Skrockfull som jag är kan jag komma att få det lite besvärligt hädanefter. Nu har jag nämligen lärt mig att det är bäst att:
 
-ha en levande orm i tröskeln till huset
 
-titta upp genom skorstenen det första man gör så man slipper hemlängtan
 
-kasta in katten först genom dörren om man flyttar in i en ny bostad
 
-ha stål över dörren och en kaka bröd under huset
 
-ha ett mynt under östra fönstret
 
-mura in pengar i en träsko i muren
 
-inte flytta på lördagar
 
Mm mm.
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Frida

Ha! härligt med skrock!
-ha en levande orm i tröskeln till huset: check om man räknar under trappan...
-titta upp genom skorstenen det första man gör så man slipper hemlängtan: skall testa med risk för ny hårfärg...
-kasta in katten först genom dörren om man flyttar in i en ny bostad: skall tänka på det - lite tveksam, tänkte annars sätta henne på pensionat tills flytten var avklarad...
-ha stål över dörren och en kaka bröd under huset: skall bli
-ha ett mynt under östra fönstret: skall bli
-mura in pengar i en träsko i muren: här skall inte muras något...
-inte flytta på lördagar: ok då.

2014-02-25 @ 08:02:59
Postat av: Lotten

Bra Frida! Du måste vara rädd om dig.

2014-02-25 @ 08:46:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0