Abstinens

Så fort snön började smälta bort och solen tittade fram här i Göteborg kom vårkänslorna över mig och med dem en stark torplängtan. Det är bara det att för en månad sedan gjorde jag det "förnuftiga" beslutet att ställa av min bil över vintern så jag kommer ingenstans just nu! Jag kan knappt sitta still och ännu mindre läsa kurslitteratur så mycket torpabstinens har jag men det enda jag kan göra är att sitta här och tänka på torpet och allt jag vill göra där.
 
Så snart våren har satt fart på riktigt och jag har en bil igen...
 
Det jag tänker mest på just nu är idén om vad jag ska göra med alla tapeter jag sparat ifrån stora rummet. Jag var ju tvungen att riva ner dem (åtminstone trodde jag det då) men har sparat stora sjok av tapetmassor som jag helt enkelt inte klarade av att slänga. Nu undrar jag hur mycket det är egentligen, om lagren går att separera från varandra och i vilket skick tapeterna är. För tänk om det finns tillräckligt mycket kvar av någon fin gammal tapet så att jag kan sätta upp den på nytt i något rum? Ett helt rum kan det ju aldrig räcka till men kanske en vägg på vinden eller kanske i farstun? Eller ett fält högt upp i ett rum ovanför en bröstpanel? Om inget av detta funkar så borde ju tapeterna duga till att tapetsera med på dasset!!
 
Å, vad jag vill ta reda på detta NU!
 
En annan torpföljetång är den utvändiga panelen på huset. Jag har vacklat lite i hur jag tänkt kring den. Ska jag ta den lätta lösningen med åtta tums bräder, såna som jag redan har en del av och som är lätta att få tag i på vilken brädgård som helst? Eller ska jag försöka få tag på större bredder eller rent av kilsågad panel? Men det är inte lätt, det ska man veta! Den lokala ramsågen i Hyssna som tidigare sågade upp paneler som verkligen passar på ett gammalt hus har slutat med det. Tyvärr. Visst går det att få tag på kilsågat om man beställer från norra Sverige men jag kan bara inte tycka att det känns riktigt bra att köra virke över halva landet bara för min skull. Men så igår upptäckte jag en liten virkesleverantör här på Hisingen som har panel i både 9 och 10 tums bredd och blev så glad. Äntligen! Istället för kilsågad panel kommer det alltså bli parallelsågade brädor i olika bredder. Jag tror det blir fint!
 
Jag kan ju knappt bärga mig tills jag får sätta igång!
 
 

Kommentarer
Postat av: MrsUniversum

Det tror jag också blir utmärkt, parallellsågade bräder av olika bredd. Det körde jag på nya uthuset. Ska det vara med eller utan läkt över springan?

Här har införskaffats en såg (Logosol) för att kunna såga egna kilsågade brädor med vankant den dagen logens östra och norra sida ska panelas (nu endast plåt). Min man ser framemot den dagen :-)

2014-02-07 @ 11:27:46
URL: http://morfarshus.blogspot.com
Postat av: Lotten

Jag har inte ens tänkt tanken att man INTE skulle ha läkt, kan man det? : ) Hur bred läkt vet jag däremot inte exakt. Låter roligt att kunna såga upp egna brädor, vilka möjligheter det måste ge!

2014-02-07 @ 11:58:24
Postat av: Helen

Hej!Har följ din blogg ett tag o läst ikapp lite tycker det är så kul att se vad du jobbar på. Har själv inget torp och kommer nog aldrig att ha ett. men genom din och några andra "torpbloggar" kan jag iallafall fortsätta drömma.
Ang tapeterna,om det är nån bit du verkligen gillar som är för liten att tapetsera med, gör en tavla.
Lycka till med fortsatt jobb,ser också fram emot våren då du börjar vara där igen.

2014-02-09 @ 11:49:34
Postat av: Therése

Hej!
Det kommer att bli jättefint! På riktigt gamla stugor är det ju väldigt fint med okantade brädor också. Kul att hitta en virkesleverantör så nära :) Ibland ska man ha tur också.

Lycka till med allt!
Kram

2014-02-09 @ 12:46:15
URL: http://flyttatorpblogspot.com
Postat av: Lotten

Tack Therese och Helen! Vad gulliga ni är : )

2014-02-09 @ 13:29:01
Postat av: Maria Ahlerup

Hej!
Har ett gammalt hus i Bollebygd så vi är nästan grannar med nationella mått mätt. Vi är på jakt efter panel att kompletera kilsågad gammal panel med. Kan du avslöja leverantören på hisingen?

Med vänlig hälsning,
Maria Ahlerup

2014-05-24 @ 21:34:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0