Fulhetens försvar

Efter att en lärare på min utbildning hävde ur sig att han tyckte att mitt torp såg ut som något ur Twin Peaks (och inte på ett bra sätt) har jag funderat lite. Varför måste alla torp vara perfekta och gulliga egentligen? Kan dom inte få vara lite brokiga, egenhändigt lagade och märkta av tiden? Att de står kvar och används måste ju trots allt vara det viktigaste och inte att de uppfyller "bilden av det perfekta torpet". Eller?

I modern antikvarisk anda har jag nu (lite trotsigt) börjat försvara torpets "fulhet" (som jag ju på sätt och vis tycker är finhet). Som plåttaket till exempel, måste det verkligen bytas ut? Varför måste ett 1800-tals torp ha lertegel, spån el dyl på taket? När denna fantastiska sinuskorrugerade plåt har gjort så mycket gott för torpet och är minst lika äkta som något annat?

Sån här blir man av att studera till antikvarie men kanske är det bra? Att se värdet i alla tillägg på en byggnad gör ju renoveringen/ restaureringen både enklare och billigare! Inget behöver ju bytas ut, endast lagas och underhållas... Perfekt ju!

Nu tänker jag på allvar försöka omvärdera plåttaket och fundera över om det går att behålla och hur man i så fall underhåller det. Kan man måla det kanske? Tips mottages tacksamt! Vem vet, kanske byter jag ändå ut det så småningom men då har jag ju åtminstone tänkt över saken ordentligt.

mmm...plåt!
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Madeleine

Ha, ha! Kan inte låta bli att undra vem som yttrat det...har mina aningar! Klart du ska behålla det underbara taket! Klart det går!

2014-12-16 @ 20:02:12
URL: http://alfgardet.blogspot.com
Postat av: Lotten

Roligt att du tycker det Madeleine. Med du har ju förstås gått i samma skola som jag : )

2014-12-16 @ 20:38:58
Postat av: anneli från Småland

Hejsan Lotten.
Jag tror att Kattunga skulle klä sig fint i ett enkupigt tegeltak. Det tycker jag är så vackert. Kram kram

2014-12-16 @ 22:10:02
Postat av: Anonym

Hejsan Lotten.
Jag tror att Kattunga skulle klä sig fint i ett enkupigt tegeltak. Det tycker jag är så vackert. Kram kram

2014-12-16 @ 22:11:12
Postat av: Lotten

Det är bra att du säger vad du tycker Anneli, tack för det! Och jag håller förstås med dig om att ett enkupigt lertegel skulle vara det vackraste på mitt hus. Jag känner bara lite sympati med mitt stackars plåttak och vill försöka lyfta dess värde lite.

2014-12-16 @ 22:45:06
Postat av: Hans

Jag tycker definitivt inte att plåtaket förfular ditt torp. Det är nog mer äkta än ett "återställt" tegeltak. Och så speglar det ju historien bättre.
Så tänk efter noga, du har ju tid taket är ju i bra skick och har troligen gjort att torpet överlevt.
Samtidigt hade ju ett återanvänt tegeltak sett vackert ut på ditt torp.
Så tänk och ha inte bråtton, ochdet som är fult i någons ögon blir vackert i någon annans

Postat av: Lotten

Tack Hans! Vi får se var detta landar men det är väldigt intressant att få höra era åsikter och det är en väldigt intressant diskussion tycker jag!

2014-12-18 @ 09:25:34
Postat av: Frida

Twin Peaks är ju något av det snyggaste som finns!

2014-12-18 @ 10:23:07
Postat av: Lotten

Ja jag håller ju egentligen med dig Frida. Jag tror verkligen inte att det var tänkt som en komplimang men jag kanske skulle välja att tolka det så ändå : ) OCH, jag skulle också kunna använda det som en ursäkt att se om serien, bara för att studera bebyggelsen alltså...

2014-12-18 @ 10:47:25
Postat av: Veronica ullvin

Synd att din lärare aldrig blev så klok och ödmjuk som du blev av samma utbildning. Att alla årsringar kanske inte är lika vackra till ytan, men kan vara värda att bevara av andra anledningar. Jag tycker ditt torp är underbart och är otroligt imponerad av allt jobb som du gör helt på egen hand. Kämpa på!
Kram från hon som köpte kökssoffan :-)

2014-12-20 @ 02:15:42
Postat av: Marcus

Hej Lotten! Sedumtak är ju så fint. Det kan man ju anlägga på ett plåttak har jag för mig, men lutningen kanske är för brant..?

2014-12-27 @ 17:33:00
Postat av: Alicia

Skulle du vilja skriva ett inlägg lite mer om vad för utbildning du går, vad ni gör osv? Skulle du rekommendera den för andra? Hur är det med jobb i branschen?

Ha det gott!

2014-12-27 @ 23:26:50
Postat av: Lotten

Hej Alicia! Jag har funderat lite på saken men jag tror inte att jag vill skriva om min utbildning här, inte just nu iaf. Men jag läser alltså till Bebyggelseantikvarie på Göteborgs universitet så du kan ju läsa lite på utbildningens hemsida om du vill. Och du kan maila mig om du har någon specifik fråga på [email protected]

2014-12-29 @ 11:26:54
URL: http://litettorp.blogg.se
Postat av: Lotten

Marcus, det här får jag kolla upp! : )

2014-12-29 @ 11:28:13
URL: http://litettorp.blogg.se
Postat av: Stina Johansson

Det finns olika filosofier inom restaurering och din liknar kanske mest Hidemarksskolan -skulle jag tro. Varje tillägg är en berättelse om sin tid. Så länge man inte förstör funktionen och användningen finns ingen anledning till att återskapa en romantiskt- estetisk helheter från någon tänkt punkt då allt skulle ha varit en färdig perfekt helhet. Det är inte ett dugg mer seriöst eller trovärdigt.
Heja Sveriges bästa byggnadsvårdare (på riktigt) Jag har jobbat med de flesta och du är den mest begåvade jag stött på och det bara på intuition och sann kunskapstörst! Ingen formell utbildning och ändå förstår du mer än de flesta. God fortsättning och ett gott nytt byggnadsvårdsår! /Stina på Kristineberg

2014-12-29 @ 22:32:30
Postat av: Lotten

Gulliga Stina, vad skulle jag göra utan alla dina stöttande ord? : )
Det är ju inte riktigt sant bara att jag inte har någon utbildning för vid det här laget har jag ju nästan en halv antikvarieutbildning. Men tack ändå... : )
Jag blir ju lite nyfiken också; vad är det andra byggnadsvårdare gör för "fel" tycker du?

2014-12-29 @ 23:31:40
Postat av: Stina Johansson

Klart du har en utbildning men jag menar en utbildning i arkitektur eller restaurering på Konstakademin där man främst lär ut en särskilt filosofi som är rådande i Sverige vilket är en pragmatisk och ickevärderande filosofi som säger at man måste ta alla delar av byggnadens historia på allvar och betrakta dem som likvärdiga. Jag tycker ibland att det går för långt -när jag jobbade med restaureringsprojekt på Stockholm slott tyckte jag man skulle ta mer hänsyn till rummens användning och funktion istället för att till varje pris inte förstöra något tillägg. Min arbetsgivare och intendenten (en dogmatisk "Hidemarkare") hade nog också lite olika syn på det. :)

2014-12-29 @ 23:53:49
Postat av: Anonym

Takk for inspirerende og anti-rosenrød blogg! Du har en nydelig og ydmyk holdning til restaureringen av det gamle huset. Huset er vakkert. Stå på.

2015-01-13 @ 15:18:10
Postat av: Lotten

Tack! Anri-rosenröd, det tar jag som en komplimang ; )

2015-01-13 @ 16:36:39
Postat av: Margareta

Ibland... jag säger inte alltid... kan raka kommentarer ändå ha nåt som du bör lyssna till. Något i det han säger kanske du borde beakta. Jag minns när jag var 17 och hemma hos min kompis. Vi hade lyssnat på musik av Rolf Liebermann i skolan. Konsert för.. ja typ femton hålslag arton nitapparater och en stencilmaskin. Jag var förbannad. Det där var väl inte musik! Då sa min kompis mamma: Om du låter så där när du är femtio kommer du vara hemsk! Jag gick hem och grät. Hur kunde hon vara så hård? Men det hon sa hjälpte mig mycket. Hon ville jag skulle lära mig och försöka förstå det som verkar obegripligt. Och nu har jag lärt mig mycket i mitt liv. Jag vill förstå innan jag går i taket. Även om det är plåt! Kanske det är något i detta som hjälper dig i ditt jobb och i din egen underbara renovering jag läser med glädje. Hälsningar och gott nytt år!

2015-01-16 @ 12:18:26
Postat av: Lotten

Tack för din kommentar Margareta! Jag är inte helt säker på att jag förstår dig men visst vill jag också förstå och jag har inte alls gått i taket! Jag bara vänder mig emot det dogmatiska, att döma ut saker (som plåttak till exempel) lite för snabbt och bara av gammal vana.

2015-01-16 @ 12:34:13
Postat av: Bo H.

Hej! Det är mycket trevligt att följa ditt torp-(skriv)arbete.

Ett plåttak är inte det första som förknippas med ett litet timmerhus från 1800-talet. Plåten har dock räddat många (ut)husbyggnader på landsbygd. Om plåttaket på Litettorpet är helt, så skall det till ett stort fritidsöverskott för att byta takbeklädnad av utseendeskäl.

Många äldre timerhus hade förmodligen en öppen eldstad innan den praktiska järnspisen sattes in. Men den kan rimligen inte tas bort av "museala" skäl, utan järnspisen har nu blivit hemmastad i huset.

Ett förslag kan vara att måla plåttaket med riktig linoljefärg (obs. utan alkyd). Välj en lämplig kulör. Börja med utbyggnadens lila, rostiga tak. Rosten är bara att borsta bort, kanske med en panelborste. Måla på linoljefärgen, ev. utspädd med balsamterpentin, en sommardag då solen värmer. Då utvidgar sig plåten, så att färgen tränger in bättre.

Ett sådant arbete blir inte så omfattande och linoljefärgen är dryg och resultatet borde bli ett "lyft" för stugan. // Bo H.

2015-01-16 @ 22:45:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0