Det lilla lilla taket

Panelen på torpets framsida blev färdig för länge sedan, ni har bara inte fått se bilder på det. Jag är löjligt nöjd med hur fint det blev, kan nästan inte tro mina ögon!
 
Sen det blev färdigt har jag inte varit på torpet men idag åkte jag dit igen för att sätta upp det lilla "taket" över dörren som jag filat på länge. Fast inte filat egentligen, snarare sågat ut med sticksåg.
Så här blev det i varje fall:
 
''
 
 
Är det fint eller blev det för mycket tycker ni? Jag har vant mig så vid torpets absolut funktionalistiska och strama yttre att minsta lilla dekoration känns prålig. Men det här är så mycket "pynt" det blir på mitt hus, det kan ni vara säkra på. Om inte annat så för att om man sågar sin snickarglädje för hand så är det ett ganska tidskrävande arbete, det kan jag tala om.

Nu lämnar jag torpet i händerna på snö, vind och vintersol och tänkte inte komma tillbaka förrän blommorna gör det. Så får vi se hur allt känns då.
 

GOD JUL mina kära byggnadsvårdsvänner!

P. S. I år önskar jag mig en klyvsåg i julklapp, vad önskar ni er? D.S.

Kommentarer
Postat av: Sara

En sticksåg vill jag nog ha! :-) Fint!

2014-12-02 @ 20:44:49
URL: http://rydsbo.blogg.se
Postat av: Hans

Hej
På något sätt ser ditt lilla tak helt rätt ut.

Ska du rödfärga panelen eller låta den bli grå långsamt.
Fortsätt som du gör resultatet blir jättebra.

Postat av: Lotten

Vad roligt att du tycker det Hans!
Vad gäller färgen kan jag omöjligt bestämma mig. Jag vill nog helst att huset ska vara naturligt trägrått men är osäker på om panelvirket är av tillräckligt god kvalitet för det...

2014-12-03 @ 11:59:31
Postat av: Lena Winge

Jag tycker det blev fantastiskt fint! Bra jobbat!
Och jag önskar mig en motorsåg! Önska är ju gratis och jag har ju ändå tagit motorsågskörkort. :-)

God jul!

2014-12-03 @ 17:31:56
Postat av: Lotten

Å, det tycker jag du förtjänar Lena! Varje riktig kvinna ska ju ha en egen motorsåg ; )

2014-12-03 @ 19:03:30
Postat av: Sonja

Ser bra ut med det lilla taket över dörren, tycker jag. Det ramar in dörren fint och man ser det fina snickeriet.
Jag önskar mig en slytrimmer i julklapp. Skulle vara väldigt skönt att slippa böja på ryggen för varje liten trädstam man ska ta ner.
God Jul!

2014-12-03 @ 19:28:21
Postat av: Eva

Så fint!

2014-12-04 @ 08:09:21
Postat av: Lotten

Jag är glad att det är så många rejäla kvinnor som läser min blogg! : ) Hoppas ni får alla verktyg och redskap ni önskar er till jul.
En slytrimmer har jag och jag måste erkänna (lite mot min vilja) att den är extremt bra att ha! : )

2014-12-04 @ 09:20:54
Postat av: Anonym

Ditt torp får den bästa omvårdnad det kan få. Självklart ska minitaket över dörren få vara kvar och ge en personlig touch samt skydd.

Orkar du låta fasaderna gråna tror jag det blir bra. Fungerar det inte kan du ju slamfärgsmåla efter några år.

I år önskar jag mig inget speciellt i julklapp men i fjol köpte min man och jag gemensamt en slåtterbalk till vår förnöjsamhet.

God jul till dig och torpet!

2014-12-04 @ 10:19:42
Postat av: Viola_T

Det var ju jag som önskade god jul nyss.
:-)

2014-12-04 @ 10:20:58
URL: http://morfarshus.blogspot.com
Postat av: Lotten

Tack Viola : )
Och ja, visst orkar jag! Tålamod har jag hyfsat gott om. Och du har ju rätt i att jag inte behöver bestämma mig än på några år om jag inte vill, det känns skönt att tänka så : )

2014-12-04 @ 10:36:53
Postat av: Frida

Snyggt!
Jag önskar mig en mjuk och varm halsduk... och en hammarborr till mina betongväggar.
Hoppas jag får läsa bloggen ändå!

2014-12-05 @ 07:38:32
Postat av: Hans

Prova med att låta träet gråna naturligt. Rödfärga går ju att göra senare. Tror träet håller. Trä som står upp och kan torka ut håller väldigt länge även omålat.
Däremot hade jag på ovansidor av tex ditt lilla tak och vattbrädor ovan fönstren få en strykning av trätjära eller roslagsmahogny. Men jag är bara en självlärd amatör.
Men ditt torp var så vackert i sin gråa skrud och kändes så äkta. Fassaden grånar ju ganska fort

Postat av: Lotten

Ja det går bra Frida, jag fick ju läsa ditt brev till dig själv.. : )

2014-12-05 @ 09:35:17
Postat av: anneli

Blir hur bra som helst!! Det lilla taket ger en fin inramning tycker jag, inte pråligt...jag önskar mig pengar till en röjsåg! :-)
God jul och gott nytt!
mvh anneli

2014-12-07 @ 20:55:52
Postat av: Therese

så fint du gör det!!!

2014-12-15 @ 16:37:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0