Uppmätning

De senaste fyra dagarna har jag och mina kurskamrater ägnat oss åt byggnadsuppmätning. Vi har varit på Sundsby säteri på ön Mjörn mellan Tjörn och Orust varje dag och studerat byggnaderna där i minsta detalj.

Sundsby säteri har en samling väldigt vackra hus och ligger i underbar natur så det är absolut värt ett besök en solig dag. Där finns även en liten byggnadsvårdsbutik.
 
 
Min grupp har mest hållit till vid det här lilla huset- trädgårdsmästarbostaden eftersom det är den byggnaden vi har mätt upp. Boningshuset är på baksidan sammanbyggt med ett vinkast där det ännu växer en över 100 år gammal vinranka och därinne var det alldeles underbart!
 
 
 
Jag gillar det där med att djupanalysera en byggnad utan att värdera den utan bara genom att titta på den VÄLDIGT noga. Det är i princip vad man gör när man noggrant ritar av en byggnad och alla dess detaljer. Vi har också lärt oss metoder för att göra detta så klart. Till exempel har vi använt en metod där man med hjälp av en slang med vatten mäter ut en våglinje på ett hus. När Frida och jag sågade upp hålen för de nya takbjälkarna på torpet använde vi faktiskt mitt laservattenpass för att kolla om de hålen låg i ett plan. Det hade vi inte gjort om jag vetat vad jag vet idag!
 
Man fyller helt enkelt en genomskinlig och ganska lång plastslang med vatten och håller sedan upp ändarna lika högt. Eftersom vattennivån alltid kommer vara lika hög i båda slangens ändar även om man vandrar iväg med den ena änden kan man nu använda den som en typ av vattenpass. Med denna kan man även mäta "vågen" runt hörn vilket man inte kan med laservattenpass. Hur smart som helst! Tillsammans med ett lod som hänger ner och visar lodlinjen kan man sedan så småningom rita in en hel fasad i ett koordinatsystem. Det är ju väldigt bra att ha dessa referenspunkter på ett gammalt hus där det mesta ofta är snett och vint och varken våg- eller lodrätt. En sådan här mätning skulle jag nog gjort på torpet för länge sen egentligen!
 
Fast det tar tid, iallafall om man är ovan. Det tog oss, tre personer, tre dagar att rita upp EN fasad av den här byggnaden!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Hej!
Låter spännande att du är i gång och lära nytt om ditt stora intresse! jag tittar in här lite då och då och kollar vad som händer. Kul att läsa och se fina bilder. Lycka till och hoppas du har jätteskoj! Glöm inte att hälsa till Olle:-) Agneta

2013-09-26 @ 21:47:23
Postat av: Viola_T

Väldigt nyttigt att kunna! Att mäta nivåskillnader utan laserinstrument/teodolit eller andra "moderniteter" är en god grund att stå på. Man lär verkligen känna en byggnad genom att mäta upp den minutiöst. Jag vet! Lycka till med utbildningen...

2013-09-27 @ 18:31:40
URL: http://morfarshus.blogspot.com
Postat av: Erika

Uppmätning är så himla svårt... Jag älskar att göra ritningar, men är helt enkelt dålig på siffror. Behöver göra en uppmätning inför att vi ska bygga takkupa. Gruvar mig.

2013-10-25 @ 13:46:00
URL: http://www.fruabergilagbo.blogspot.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0