Om ni undrar...

Som ni kanske har förstått så tycker jag om att göra saker själv.
Eller rättare sagt, jag gillar känslan av att klara av saker själv.
Det betyder inte att jag inte uppskattar hjälp, verkligen inte, det är jag beroende av ibland och det tar jag tacksamt emot. Men jag vill känna att jag kan och klarar så mycket som möjligt själv om så behövs. Om någon kommer och gör arbetet ÅT mig så lär jag mig ju inte alls lika mycket och jag vill ju lära mig, det är hela poängen.
 
Och vad det gäller elektriska maskiner så är det inte så att jag inte kan tänka mig att använda dem, de är ju en ovärdelig hjälp ibland! Jag har ju trots allt inte all tid och allt tålamod i världen. Men jag vill också lära mig att klara mig utan dem. Jag ser det som ett sätt att tänka som håller på att dö ut, vi människor blir mer och mer beroende av maskiner och då de går sönder eller då det blir strömavbrott står vi sedan helt hjälplösa.
 
Dessutom så intresserar jag mig för hantverk och tycker att det handgjorda har helt egna värden. Dels estetiska (fast det gäller kanske inte våra sågade hål just...) och dels hälsomässiga. Jag tror att vi människor mår bra av att arbeta med händerna helt enkelt!
 
Och så finns det ju uppenbara miljöskäl. Om vi gör saker för hand så släpper vi inte ut lika mycket gifter i naturen och vi bidrar inte lika mycket till överflödet i samhället eftersom vi inte hinner producera lika mycket.
Till exempel.
 
Jag ser alltså mitt torp-projekt dels som ett experiment för att testa ett annat sätt att bygga (och i förlängningen att leva) och dels som en utbildning för mig själv i hantverk.
 
Det är helt enkelt inte det viktigaste för mig att bli klar så fort som möjligt!
Men det har ni kanske redan förstått...
 

Kommentarer
Postat av: Bosse

Hej, håller med helt och hållet om ditt tänk kring hantverk, hjälp och el-maskiner :-)
Skoj fler tänker och känner så!
Känns ibland som vi är en utdöende art... Men kanske kommer fler igen...
/ Bosse

2013-09-22 @ 23:16:45
URL: http://frittliv.autonomtech.se/
Postat av: Hans

Dessuton att låta något ta den tid det behöver ger en viss känsla, att ha gjort det själv är ocså en härlig känsla.
Dessutom är ibland just det att det tar tid som gör att det blir riktigt bra i slutändan.
Och jag tror människor mår bra av att göra saker själv. I varje fall jag gör det.

Postat av: Marcus

Bra att du lever efter dina egna regler. Torpet börjar ju se riktigt fint ut nu. Alltid kul att läsa din blogg

2013-09-24 @ 06:50:21
Postat av: 1

1

2014-01-08 @ 09:29:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0