Ett inuti!!

Jag har haft semester en vecka och tog då med mig hela familjen till torpet för att lägga golv!
 
Det är alltså det gamla golvet jag fått av en granne som nu skulle in. Redan färdigslitet med äkta maskhål och 1800-tals lort i springorna.


Först behövde jag bygga om bjälklaget eftersom golvet nu skulle ligga på andra ledden. Jag har därför lagt in kortare mellanreglar emellan de gamla bjälkarna och fått ett tjusigt rutnät där golvplanken kan vila.
Och å vad jag använde mitt laservattenpass till detta. Inte. Nej då, jag utgick glatt ifrån de gamla bjälkarna, förlitade mig på mitt ögonmått och höll tummarna att det skulle gå ihop någorlunda i slutändan.

Och sen började jag såga till golvplanken. Och jag la ut dem ospikade över hela golvet först för att få en överblick av ytan. Sen kunde jag justera lite här och var innan jag började spika.



Slutresultatet blev väl ändå något av ett böljande hav, det erkänner jag. Men det blev tillräckligt fint och jag tycker vi kallar vågorna och ojämnheterna för "torpigt charmiga".
 
Golvet hade tidigare varit dymlat med de här lillfingerstora pluggarna samt skråspikat här och var med handsmidd spik.

Jag valde att inte dymla igen (ni får tänka på att jag inte har borrmaskin och sånt modernt) utan spikade planken rätt igenom istället. Till det använde jag gammal återanvänd klippspik. Jag hade inte handsmidd spik så det räckte och jag vägrar köpa ny handsmidd spik för 10kr st när golvet var gratis, det skulle kännas alldeles bakvänt. Så klippspiken fick bli en kompromiss.

För första gången sedan jag köpte huset för snart fyra år sedan har jag varit inne i huset - och trivts med det. Det här golvet ger en varm trygg känsla. Det är lent och slitet och uråldrigt. Ett golv som man vill vara på! Och torpet har plötsligt gått ifrån att vara ett skal, en torp-kuliss, till att också ha ett inuti, ett rum där man kan trivas.
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Frida

Godkänt av Totte - inte illa! Är det köket som smyckats ut med golv då? Snyggt - går det att öppna innerdörren över det nya golvet? Jag får väl komma och titta snart?

2013-07-01 @ 14:41:17
Postat av: Lotten

MED BERÖM godkänt av Totte.
Klart dörrarna går att öppna! Fast det hade ju inte gått om jag lagt det nya bjälklaget ovanpå det gamla så det är ju inga jättemarginaler. Du är alltid välkommen vet du, om inte i sommar så på den årliga arbetshelgen i höst.

2013-07-01 @ 15:41:41
Postat av: Marcus

Hej!
Jag, med familj vill också komma och titta i sommar! Du får börja ta betalt :)
Med vänlig hälsning, marcus

2013-07-01 @ 16:44:36
Postat av: Lotten

Det går bra, ni kan också få en årlig arbetshelg på torpet om ni vill ; )
Eller så kommer ni bara och berömmer mitt arbete lite, det blir jag också glad för! Det är bara att höra av er om ni får en impuls (eller ett kraftigt torp-abstinens).

2013-07-01 @ 17:19:01
Postat av: Hans

Så fint!! Ett golv värdigt skalet.
Fortsätt så!!

Postat av: Britt

Hejsan...

Hamnade här av en slump och stannade kvar en stund och kikade på Din fina blogg. Återkommer gärna.

MVH

Britt

2013-07-02 @ 13:52:23
URL: http://wwwakeochtanterna.blogspot.com
Postat av: Anonym

http://www.hemnet.se/bostad/fritidshus-3rum-kungsgarden-sandvikens-kommun-skumpvagen-28-5281047
SE OCH NJUT säger jag bara! såå fantastiskt! :D

2013-07-15 @ 00:24:09
Postat av: Beatrice

Hej,

Jag skulle gärna vilja komma i kontakt med dig. Finns det någon mejladress man kan nå dig på?
Med vänliga hälsningar
Beatrice/

2013-07-15 @ 16:27:40
Postat av: Lotten

Hej!
Ja det går så bra så. Du når mig på [email protected]

2013-07-15 @ 16:56:47
Postat av: Anette

Hej!
Jag brukar aldrig läsa bloggar, men här råkade jag fastna ALLTFÖR länge! Älskar den! Jag kan se dig skriva en bok i vinter om "torpadrömmen". Jag kanske får förhandsbeställa ett signerat ex?!
Vänligen/Anette

2013-09-12 @ 14:17:14
Postat av: Lotten

Tack för dom fina orden!
Jag reserverar naturligtvis ett ex av boken åt dig! ; )

2013-09-12 @ 15:08:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0