På köksväggarna

Nu när köket har fått ett golv att gå på är nästa steg att göra iordning väggarna invändigt. I det här rummet sitter många lager tapeter på väggarna i stora sjok. Eftersom jag gärna vill låta dem sitta kvar där som ett meddelande till framtiden behöver jag täcka över dem med något. Det går inte att fästa ytterligare ett lager tapet ovanpå dem, det skulle bli väldigt ojämt och dessutom snart falla av. Inte heller går det att lerklina ovanpå en massa tapetrester. Skivor är så klart den enkla lösningen men gips är inget material som jag längtar efter att få in i mitt gamla hus, det är ju historiskt helt åt skogen. Masonite- eller andra träskivor är ju något bättre men jag är lite rädd att de stora temperatur- och fuktskillnaderna som kommer uppstå i mitt hus över året kommer göra att de bågnar och glider isär. Om jag tapetserar ovanpå dem finns kanske risk att väggarna bågnar och tapeterna spricker.
 
Kvar har vi alternativet med spikad träpanel. Jag gillar den tanken, dels för att det passar i ett enkelt rum som ett kök och dels för att jag inte behöver tapetsera ovanpå utan bara måla och låta träets yta pryda väggarna. Det är ju så jag helst vill ha det- lite mönster men mycket materialkänsla. Då återstår bara frågan vilken sorts panel som kan passa. Pärlspont passar inte i ett så gammalt hus som mitt, jag vill ju i så fall ha gammal och riktigt bred pärlspont men vad jag vet går inte det att få tag i sådan utan att man hyvlar den själv. Ett annat alternativ är helt slät panel i rejäla bredder av bräder liknande de som sitter i taken i mitt hus. Hand- eller maskinhyvlade, kil- eller parallellsågade, båda kan vara ok i mitt hus. Men inte heller det är helt lätt att få tag på. På vanliga brädgårdar kan man så klart köpa paneler men bredder över 120mm verkar inte gå att få tag på.
 
Därför har jag nu beställt panel och takbrädor ifrån en liten lokal såg. Där sågar de bredder på upp till 195mm vilket jag tror blir fint. Och det blir samma typ av brädor till taket. Jag passade också på att ombeställa golvet till stora rummet som jag beställt ifrån samma såg för en mindre evighet sedan. När jag frågade vart mitt golv tagit vägen erkände han att hans system med att skriva upp beställningarna han fick på små papperslappar och stoppa i fickorna hade vissa brister. Det hände nämligen att frun körde dem i tvättmaskinen ibland...Så nu testar jag att maila beställningen och hoppas på bättre tur.
 
Den här bilden är ifrån tillbyggnaden på mitt torp:

Kommentarer
Postat av: Torpinnan

Hei Lotten.
Jeg er helt ny ute i den spennende bloggverden. Leser alt jeg kommer over ute på eteren for å forstå fenomenet BLOGG. Kommer stadig tilbake til din blogg. Den er lettlest og humoristisk samtidig som du beskriver klart de problem du støter på. Hvilken tålmodighet du utviser. Har noe å lære av deg. Fantastisk stemningsfull blogg.

2013-07-29 @ 00:17:27
URL: http://mittlilleparadis.123hjemmeside.no
Postat av: Lotten

Tack snälla! Det var väldigt fina ord.

2013-07-29 @ 16:36:17
Postat av: tove

åh vad avundssjuk jag blir när jag läser om dina utbildningsplaner! vad roligt! själv är jag snart klar med lärarutbildningen och undrar om jag ens vill bli lärare. Hmm! Jo jag undrade också, när är ditt hus byggt?

mvh

tove

2013-07-29 @ 18:29:32
Postat av: Tove

TRÖG TJEJ! "mitt torp från 1850"

men du, det skulle kunna funka med pärlspont, rent historiskt sett. den började komma i mitten av 1800-talet iom maskintillverkningen, industriella revolutionen, yada yada (:

2013-07-29 @ 18:31:04
Postat av: Lotten

Jo jag vet... Men den pärlspont som finns att köpa nu är ganska smal och tunn och den får iallafall jag väldigt mycket sekelskiftes-vibbar av. Och mitt torp är liksom lite mer... bastant : ) Men tack ändå!

2013-07-29 @ 20:29:07
Postat av: Sofie

Hur skulle det vara att pappspänna? Det hade jag tänkt men nu blir det nog masonit ändå, mest för isoleringen... Ska bli kul att se vad du bestämmer dig för!

2013-07-31 @ 10:16:45
URL: http://sofiestorp.wordpress.com
Postat av: Lotten

Pappapänna hade jag gjort om mitt hus var lite yngre, då är det ju perfekt! Passar inte i ett hus från 1850 bara... Jag har bestämt mig för bred (ca 20 cm) slät träpanel och har beställt den från sågen.

2013-07-31 @ 10:24:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0