Foder utan färg

Den uppmärksamme läsaren kanske har märkt att jag har målat fönsterfodren på torpet. De har varit grundmålade ett tag i en ljust grå färg. Men det blev så väldigt grått med både bågar, foder och väggar i grått så nu när jag gjorde de två andra strykningarna blev det med en mer varmvit ton.
 
Men blev det inte lite mycket gräddtårta över alltihop? Eller är det bara jag som är ovan?
Jag har funderat på vilken annan färg än vitt eller grått på fodren som skulle kunna funka till gråa/omålade väggar men har inte kommit på nåt bra.
 

Det fick bli ett studiebesök till Äskhults by för att kolla upp ett mer ålderdomligt sätt att lösa det här med fönsterfoder. På husen i Äskhult visade sig endast fönsterbågarna vara målade. Det finns överstycken och vattenbrädor men de är helt eller delvis omålade och smälter in i panelen. Att jag inte tänkt på det! Jag har skapat mig ett problem som inte behöver finnas.
 

Eventuellt kan brädan över fönstret få vara målad som på dessa fönster:


Jag behöver ju inte bestämma mig förrän det är dags att sätta up panelen utvändigt så jag har en stund att klura. Men nog är det ena bra mycket finare?
 
Äskhult är förövrigt förtjusande. Fortfarande. Det verkar vara samma fenomen som gäller där som i Gunnebo; det blir bara finare och finare ju mer jag lär mig att se!
 
 
  
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Lennart

Tycker inte att det ser ut som en gräddtårta. Nu är det nymålat, med tiden så kommer det nymålade att bara se målat ut... tålamod

2013-07-31 @ 09:08:13
Postat av: Clara

Hej på Dig!!

Jag tycker dina fönster på ditt otroligt söta lilla torp är jättefina!
Intressant blogg att läsa!!

Kramar Clara

2013-07-31 @ 13:11:06
URL: http://lilladromtorpet.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0