"Ny" dörr

Efter att ha rivit ner panelen på norrsidan gick jag vidare och anföll dörren in i tillbygget. Det är en bräddörr som  dessvärre är i rätt dåligt skick och är full av spikhål. Till detta kommer att syllen under dörren var helt murken och mellan utbyggnaden och den stora huskroppen var en gigantisk glipa... Det råder minst sagt en övergiven bakgårds-känsla här:
 

Plötsligt fick jag en ide och sen gick det inte att få stopp på mig. Jag fick för mig att eftersom jag ändå måste laga syllen och alltså ta ut och delvis bygga om dörrkarmen kunde jag lika gärna byta ut hela dörren... Ja och så hade jag ju den gamla entrédörren som var bra mycket finare och som jag gärna ville sätta in i stället. Innan jag hann ångra mig hade jag iallafall rivit ut hela den gamla karmen och lite till.
Oops....
 
 
Dessvärre hade den "nya" dörren ingen karm så jag fick börja med att fixa det. Den här gången använde jag mig av en gammal dörrkarm som jag hade liggande. Som ni ser på första bilden var den för stor för min dörr så jag gav mig på att bygga om den. Jag tog helt enkelt isär delarna och kortade ner dem till lagom storlek innan jag monterade ihop dem igen. Det var lite pyssligt men ändå både lättare och billigare än att bygga en helt ny. Och virket i den gamla karmen var finfint!
 
 
 
 
Gångjärnen kunde jag ta loss ur den gamla karmen och återanvända.

Sen la jag in en ny syllbit och lite nytt timmer på sidorna och ett par reglar och så tjoff in med dörren! Så här ser den ut där den står:

Det roliga med den här gamla dörren är att den verkligen är ålderdomlig men ändå fungerande. Den har ett fungerande lås vars nyckel är stor som hela min hand nästan.
 
 
Välkommen hem!

Kommentarer
Postat av: Sara

Så fint Lotten!

2013-08-11 @ 17:55:41
URL: http://kllstorpet.blogspot.se/
Postat av: Monica

Vad du är duktig! Så fint det blir i Ditt torp! Jättekul att följa.

2013-08-11 @ 19:25:06
Postat av: Pysselgumman

Vad jag blir impad av dig, du väjer inte för något. Jag är ju själv glad i att småsnickra, men såna stora saker du tar tag i har jag aldrig gett mig på. När jag tittar på första bilderna av nåt projekt, ofta har du rivit nåt till grunden, så tänker jag: oh hjälp hur ska hon få till det där! Så skrollar jag ner på sidan, och vips så har du fixat det!

2013-08-11 @ 20:17:00
URL: http://bodil.pysselgumman.se
Postat av: Lotten

Tack, söta ni är!

Jag blir lite hög på känslan av att inget stoppar mig att göra vad/hur jag vill, det är nog det som driver mig. En känsla av frihet och att allt kan gå : ) På mitt skruttiga gamla hus kan ju heller inget gå riktigt fel, det blir nästan alltid bättre än innan!

2013-08-11 @ 21:27:59
Postat av: MrsUniversum

Fint, det gjorde du bra!

2013-08-12 @ 08:46:55
URL: http://mittuniversum.wordpress.com
Postat av: Hans

Du löser det jättebra. Kul när man kan återanvända saker. Gamla dörrkarmar har ofta ett jättbra virke.
Så din lösning att minska ner en gammal kar är helt rätt, dessutom gjorde man så på landet tidigare.
Man återanvände det som gick

Postat av: Karin

Vilket inspirerande inlägg! Vi står inför ett panelbyte, och samma problem med syllen på delar av huset. Tänker också att det bara är att hugga i någonstans så man kommer igång.

2013-08-20 @ 21:34:44
URL: http://www.torparfix.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0