Glad och somrig

Torpet har genomgått en förvandling ifrån byggarbetsplats till ateljé och jag är  himlen.
När jag får hålla på med färg är jag i mitt rätta element. Färg och blommor, då är jag lycklig.

Min kropp ser numera ut som ett vandrande konstverk av Jackson Pollock efter alla äventyr med färgburkarna. Jag har liksom varken tid att klä på mig nåt vettigt innan jag sätter igång att måla eller att tvätta av mig ordentligt efteråt...

Förutom dörrar har jag målat den gula skänken som hörde till huset. Jag gillar att den är gul, den är glad och somrig, men helblank och hysteriskt 60-tals gul färg kommer inte att passa in i 1800-tals stilen som jag vill skapa på torpet.

Den har därför fått någa lager herrgårdsgul linoljefärg på sig istället. Den är ganska lik den gamla gula färgen men mildare och varmare i tonen. Och så är det ju linoljefärg förstås.

Jag ville dessutom testa att göra en Lars Sjöberg och blanda krita i slutstrykningen (jag har läst någonstans att han gör så för att matta ner linoljefärgen). För säkerhets skull blandade jag i även terpentin för det har jag också hört att man kan använda för att göra linoljefärg mattare.

Och jo, det fungerade allt. Ytan blev mycket mattare nu. Enda problemet är att det är svårt att se exakt var man målat med den matta sista strykningen och om man missar en fläck lyser det blanka fram. Det fick därför bli en extra omgång med den matta färgen.

Bra är att veta att det behövs så lite när man målar med linoljefärg. Det räckte med en liten provburk för att måla hela den här skänken med 2-3 strykningar.
 
Före:
 
Efter:
 

Kommentarer
Postat av: Clara

God kväll!!

Vilken vacker köksskänk och vilken härlig färg. Resultatet blev ju jättebra och passar nog fint in i ditt lilla torp =)

Kram på Dig!

2013-08-08 @ 19:02:00
URL: http://lilladromtorpet.blogspot.com
Postat av: Solveig

O så fin den blev.

2013-08-12 @ 18:18:48
Postat av: Sara

Hej!
Väldigt fin färg på din skänk! Minns du vilken kulör och tillverkare det var på färgen?
Mvh

2016-02-04 @ 08:11:30
Postat av: Lotten

Ja färgen är från Ottossons och jag tror den heter Herrgårdsgul.

2016-02-04 @ 09:28:35
Postat av: Lotten

Haj Sara!
Färgen är från Ottossons och jag har för mig att den heter Herrgårdsgul.

2016-02-04 @ 15:29:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0