Lilla fina huset mitt...

Jag skrapade färg ifrån torpet igår
Ifrån fönsterkarmar och foder i rummet
Det sist målade färglagret fladdrade i vinden
och behövde skrapas bort innan jag målar om dem.
För ganska så snart är det faktiskt dags att sätta i mina nyrenoverade fönster,
o vad fint det kommer bli!
Men först ska alltså karmar och foder målas!

Rummet har tre fönster och lika många typer av karmar och fönsterfoder.
Det där med "orginal" är alltså bara att glömma för min del.
Och faktiskt känns det lite skönt,
ja befriande
Det bekymrar mig inte alls att foder och profiler blandats huller om buller
jag tycker det är charmigt!

Skulle jag ändå gissa på vilken som är äldst ( och kanske då också ursprunglig ) tror jag på det här:



Som såg ut så här en gång i tiden innan jag plockade ner dem:



En väldigt diskret profil på ett i övrigt alldeles slätt foder.
Fint tycker jag!

Det var också ett sånt här foder som satt runt det lilla fönstret i köket.
Och skulle något vara orginal så borde det ju vara på det fönstret som är mycket mindre än alla andra.
Jag vet ju inte säkert men jag skulle gissa på att alla fönster var av den här mindre sorten från början.

Förutom de här små olikheterna är en av karmarna gjord för innanfönster, de andra två inte...

Lilla fina huset mitt...

Kommentarer
Postat av: Johan S

I vilken ordning ligger färgerna på första bilden och vad tänkte du köra på för färg sen?

2012-05-10 @ 16:08:51
Postat av: Lotten

Ja du Johan, vad ska jag köra för färg??

Jag vet inte... Fönsterbågarna är ju varmgrå ( typ grön umbra) och jag hade ev tänkt mig att måla även karm och foder i samma färg. Men. Jag tycker inte att den är så jättefin så jag tvekar lite. Dessutom skulle jag gärna vilja måla dem i någon matt linoljefärg... Frågan är vad man annars kan ta? Och ska karm och foder ha samma färg isf? Förslag mottages tacksamt : )

2012-05-10 @ 16:16:52
Postat av: Johan S

Hm, marigt. Men om bågarna är varmgrå så kanske det bör vara en mörkare färg på fodren om du inte kör på samma. Eller kanske inte? Det beror ju på hur väggarna blir också. Jag tror samma färg på både båge och foder blir bäst. Och det går ju alltid att måla om. Har lite samma problem på mitt lilla ställe. Fast egentligen är det inget problem, det är ju kul att klura och fundera också.



Är det inte enorma mängder lösningsmedel i matt linoljefärg? Vanlig mattas ju med tiden fast det tar ju ett tag förstås...

2012-05-10 @ 17:24:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0