Billig byggnadsvård

Jag har en minimal budget för renoveringen av mitt hus,
den kostar mig nästan ingenting,
det är alldeles sant!

Lite pengar kompenseras nämligen av gott om tid i mitt fall

Ibland har inte jag heller tillräckligt stort tålamod.
Ibland är även jag frestad att skynda på processen lite;
Leja en hantverkare som får ordning på huset lite kvickt.
Köpa byggnadsmaterial ifrån de stora och lättillgängliga kedjorna
Åka till en antikaffär och plocka på mig vackra men dyra saker att fylla mitt hus med. .... Osv.
Men jag försöker att inte göra så 
Och jag vill visa att det faktiskt finns en annan väg.

För om man väntar,
tålmodigt och uppmärksamt, med ögon och öron öppna,
kommer de där chanserna som man inte kan förutspå,
inte kan styra över.
Det kan handla om ny kunskap, oväntad hjälp eller billigt/gratis material ifrån ett håll du inte räknat med.
Eller något helt annat!

Sällan blir det bästa resultatet då man försöker forcera fram något tänker jag.
Min lilla budget tvingar mig ofta att vara långsam och jag tror det finns något bra med det.

Min poäng är att den som säger att byggnadsvård är dyrt vet inte vad han pratar om.
Det är faktiskt bara dyrt för den som har bråttom!
Jag kanske tom borde våga mig på att testa min teori?
Ja det gör jag!

Det finns några saker som jag skulle behöva få tag på de närmaste månaderna,
till exempel:

En säng till torpet ( jag räknar med att börja övernatta inne i huset i slutet av sommaren och då behöver jag någonstans att sova). Den ska vara gammal, gärna allmoge, men jag har inte lust att betala flera tusen för den.

Jag skulle också behöva ett stort kärl att samla regnvatten i. Till det vill jag inte ha en vanlig plasttunna för det passar helt enkelt inte.

Sen behöver jag ju grus till dräneringen...

Tre olika saker som jag kommer på just nu att jag behöver ganska snart.
Låt oss testa och se om de dyker upp!

P.S Till saken hör också att jag är en ganska lat person. Det får alltså inte kräva för stor ansträngning att skaffa/ göra någonting.

Kommentarer
Postat av: Monica

Hej Lotten. Nu har jag suttit och läst från början till slut. Det har tagit ett par dagar. Mycket underhållande. Du skriver fantastiskt bra och intressant. Jag gillar också det gamla och gillar framförallt att bevara det gamla som redan finns. Vi bor i ett hus som är över hundra år. Vi har bevarat så mycket det bara går, iof nya tapeter osv. Sparat och varit rädd om gamla lister, tårtor i taken, kakelugnarna..ja helt enkelt bevarat den gamla charmen. Fortsätt som du gör och skriv, ta kort och njut av sommaren framöver. MVH Monica

2012-06-04 @ 15:18:54
Postat av: Elin

Hej!

Ditt senaste inlägg är mycket intressant! Jag är säker på att de saker du behöver kommer att komma till dig. Fler borde tänka som du, inklusive mig själv. Tack för inspirationen.

/Elin

2012-06-05 @ 12:48:43
Postat av: Marcus

Vad skall du ha regnvattnet till? Behöver du en öppen tunna, eller något med lock? Eller en bottenduk till en damm?

2012-06-05 @ 20:10:28
Postat av: Hans

Har man tid att vänta dyker mycket upp till en billig peng

Dessutom hinner man tänka igenom sina lösningar och slipper en massa onödiga misstag

Postat av: Lotten

Monica: Det är verkligen smickrande att du lagt tid på att läsa igenom hela min blogg!



Elin: Tack själv! Det är ju jättehäftigt om jag kan inspirera och påverka människor genom min blogg : )



Marcus: Regnvattnet ska jag ha och vattna med tänkte jag. Bättre att det samlas upp än hamnar intill huset!



Hans: Roligt att du tycker som jag! :)

2012-06-08 @ 09:41:06
Postat av: Anna

Hej!

Jag har samma "problem" som du. Jag och min sambo är studerande och kan inte spendera tusentals kronor på vårt sommarhus. Jag har hittills vägrat att sätta en stor, blå och ful vattentunna för att samla upp regnvattnet men jag såg att Ernst byggde runt en ful vattentunna med brädor så att den inte syntes, tänkte pröva på att göra det istället för att köpa vattentunnor för över tusen kronor..

2012-06-26 @ 10:27:40
URL: http://www.scandinaviancottage.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0