Hemma hos

På begäran kommer här ett inlägg INIFRÅN torpet
Ett litet "Hemma hos" reportage
Och visst kan det vara dags för det
Jag ville väl bara helst vänta tills
golvet var lagt
Tapeterna uppe
Möblerna inne
Och vaser med sommarblommor står i varje fönster
men då vore detta en dålig
byggnadsvårdsblogg
Det inser jag

Så här har ni den nakna sanningen
Alldeles oredigerad













Jag har precis målat klart fönsterkarmarna men alla bågar är inte färdiga och isatta än
Timmerstommen är helt bar och jag pysslar med att
-Göra rent den ifrån smuts och tapetrester
-Slå in/dra ut mängder med spik som sitter i väggarna
-Fylla större hål med träkilar
-Och dreva springor med lindrev och trasor

Dessutom behöver väggen bitvis jämnas till så
Jag spikar fast brädor
Och hugger bort utstickande kanter
För att få väggen lite jämnare

Den ska nämligen inte kläs med några skivor som underlag för tapeterna utan jag tänkte klistra lump-papp direkt på träet.
Detta har inte varit något självklart beslut
Och ett tag var jag faktiskt nära att åka till byggmarknaden och köpa gipsskivor och få allt slätt och färdigt på ett kick
Det som till sist stoppade mig är att jag vill ha material som håller länge och funkar med huset som kommer stå ouppvärmt och fuktigt vintertid
Lerklining är ju förstås det optimala men jag vågar inte lerklina väggarna förrän jag är färdig med stomme, murstock, tak och andra stora insatser i huset.

Golv är beställt ifrån en liten såg i närheten
Men fort går det inte!
Tur jag inte har någon brådska


Kommentarer
Postat av: Viola_T

Det kommer att bli bra, det tror jag! Och kom ihåg det här med målet och vägen dit :-)

2012-07-04 @ 21:59:36
URL: http://morfarshus.blogspot.com
Postat av: Marcus

Kul att få se på bilder. Det kommer att bli kul att när du är färdig se före och efterbilder.

2012-07-05 @ 07:42:57
Postat av: Lotten

Tack för uppmuntran!

Egentligen är det ju mest det kosmetiska kvar, eller hur? ; )



Marcus, jag undrar om jag har sett erat hus nu. Är det det som ligger alldeles bakom församlingshemmet?

2012-07-05 @ 09:14:16
Postat av: Marcus

Lotten!

Du hittade rätt! Du får komma förbi under semestern om du är i faggorna. Det är ett härligt område! Vart man än går så kommer grannarna så gärna ut för en liten pratstund. Nästan som majorna :)

2012-07-05 @ 19:39:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0