Vart tog januari vägen?

Månaden är strax slut och jag inser att jag redan håller på att spräcka min 
tidsplan. I ett försök att hinna ikapp mina egna ambitioner for vi iväg till
Claessons
Olle, en fönsterbåge och jag.
Och hej vad det gick!
Efter att ha jämfört färgprover med resterna av den gamla färgen på bågen
kom jag fram till att den var mycket lik Ottossons varmgråa så den fick det
bli helt enkelt!
























Jag gillar det inte riktigt; att köpa färdigblandade kulörer,
för det innebär ju att jag inte vet vilka pigment färgen innehåller.
Det är det bara Ottosson himself som känner till.
Och jag kan alltså aldrig blanda till den på egen hand.
Men att börja blanda själv kändes lite för komplicerat just nu,
speciellt som den varmgrå ändå kändes så rätt.

Det här blir min premiär som linoljefärgsmålare och jag försökte också reda
ut vad som egentligen är skillnaden mellan utom- och inomhusfärg.
För jag trodde först inte att det var någon skillnad,
linoljefärg som linoljefärg liksom.
Men så var det inte, påstod de på Claessons.
Svaret jag fick var att utefärgen är tåligare och innefärgen snyggare.
Tydligen är det olika stor mängd linolja.
Krångligt tycker jag som sedan tidigare hade köpt inomhusgrundfärg
som jag tydligen inte kunde använda till mina fönsterbågar.

Jag fick köpt allt utom stifttråd, var får man tag på det tro?
Men nu är jag iallafall redo att påbörja renoveringen.
Jag ska börja februari med att måla!

Kommentarer
Postat av: Marcus

Hej hej!

Hur är det med den däringa färgen, lixom då man stänger fönstret? Är den stenhård när den torkat eller klistrig, eller oljig? Fattaru vad jag menar? Jag har för mig att en granne har linoljefärg i köket. Hon säger att den inte är helt torr eller nått.

2012-02-01 @ 09:25:02
Postat av: Lotten

Nä, jag fattar nog inte riktigt : )

När man stänger fönstret, vad menar du?

Klart den är torr, eller?

2012-02-01 @ 09:27:12
Postat av: Veronica

Hej



Stifttråd kan du köpa via Gysinges hemsida.

2012-02-01 @ 10:38:26
Postat av: Sophie

Stifttråd kan du köpa på de flesta järnaffärer (Järnia har t.ex), billigare än hos Gysinge är det också.



Jag använder precis samma linoljefärg både inne och ute. Köper den vanliga rena färgen från Ottossons som inte är spädd med något och sen använder jag den, det behövs inte inne och ute färg. Däremot är det bra att hälla i extra olja i första strykningen när man målar utomhus för det är bra för virket som tar mer stryk än inomhus. Gå in på Ottossons hemsida så finns där instruktioner på hur man målar inne och ute och även hur man blandar färgen. //Sophie

2012-02-01 @ 13:59:13
URL: http://www.sodergarden.wordpress.com
Postat av: Lotten

Tack snälla ni för tipsen om var man kan köpa stifttråd! Härligt med så hjälpsamma läsare : )



Men det är konstigt det här med inom- och utomhusfärg Sophie. På Ottossons hemsida hittar jag ingen info om vad som är skilnaden mellan dem men de har ju olika sortiment för inne och ute måleri, alltså är det två skilda produkter...

Jag förstår faktiskt inte riktigt.

2012-02-01 @ 14:24:11
Postat av: Marcus

Äh okej. Fick för mig nått bara. Tänkte typ att bågarna pressas mot karmen eller nått. Då är det kanske lixom bra om färgen inte klistrar ihop. En målare förklarade för mig att man inte trycker sofferna mot en målad vägg för då släpper färgen mot soffan, även om färgen känns torr månader efter. Men det är ju inne och med annan färg.

2012-02-01 @ 16:46:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0