Hej 2012!

Gott nytt husår alla vänner och husälskare!

Och välkommen 2012 med dina nya utmaningar och nya möjligheter.

Jag har inte givit några specifika nyårslöften men jag har summerat året som gått för mig själv och funderat över vad jag vill ha ut av det kommande. Jag är en ganska känslostyrd och impulsiv person som gör saker när det känns bra och när andan faller på, men planerar inte så mycket och har ingen vidare diciplin på mig själv... Så jag tänkte testa det här med struktur och planering 2012! Jag bestämde mig därför för att skissa lite på en arbetsplan. Så här ser den ut:

Januari:
Renovera två fönsterbågar
Besöka byggmarknader och prata med kunnigt folk för att lära mig mer om dränering

Februari:
Beräkna mängden grus jag behöver till dränering och husgrund, hitta en leverantör och slutligen köpa det
Köpa dräneringsrör

Mars:
Göra klart dräneringen
Beställa golv
Finjustera och spika papp på golvbjälkarna

April:
Hämta golv
Lägga in golv

Maj:
Täta timmerstommen
Sätta in fönstret (med den nytillverkade karmen) i söderväggen
Göra hål i timmerstommen för takbjälkarna (ikl försöka få någon med motorsåg att komma och hjälpa mig)
Hämta takbjälkarna (som finns i mammas hus)

Juni:
Sätta upp takbjälkarna
Spika upp innertaket

Juli:
Lägga in en ny syll på österväggen
Sätta fast dörrkarmen

Augusti:
Timra klart österväggen

September:
Sätta upp papp och panel på österväggen

Oktober:
Sätta upp papp och panel på söderväggen

November:
Renovera 2 st fönsterbågar

December:
Renovera 2 st fönsterbågar

Det är mycket tråkigt som ska göras... Det känns rätt tungt när man ser alltihop så här framför sig. Men det ger ett väldigt roligt resultat! För bland annat kommer jag att kunna bo i huset redan i sommar om allt går som det ska.


Kommentarer
Postat av: Therése

Hej och gott nytt husår!



Jag hoppas din plan går i lås, jag har motorsåg om du vill låna :)



Ska du gå en kurs för att laga/tillverka fönsterbågar? Jag tänkte gå den i mars med Manne Svedberg på Nääs. Jag har en hel del fönster att fixa till...



Lycka till med allt!

2012-01-03 @ 11:01:56
URL: http://flyttatorp.blogspot.com
Postat av: Lotten

Hej Therese!



Den där fömsterlagningskursen verkar ju kanonbra! Jag ska ta reda på om jag är ledig den helgen bara, kan jag så vill jag också vara med! : )

2012-01-03 @ 11:37:57
Postat av: Sara

Hej! Jo det är ganska mycket, ffa. om man tänker på att du gör det på "fritid" - men det vore ju kanon om du kan bocka av allteftersom, så du ser att det minskar. Hoppas vädergudarna är med dig (oss). Heja dig!!

2012-01-03 @ 12:41:59
URL: http://www.kllstorpet.blogspot.com/
Postat av: Lotten

Ja heja oss Sara! : ) Ska du gå någon kurs i år då?

2012-01-03 @ 13:00:20
Postat av: Anonym

Beundrar din planeringsiver. Det är ju rätt bra att konkretisera på det sättet- även om planeringen inte håller är det bra att kunna jämföra sina uppskattningar med resultatet. Min planering måste nog kastas om helt/omprioriteras-- men inte än- vill vila skulle helst vilja dra ett snötäcke över mig och skrutttorpet- så måste man oroa sig för stormar som sliter i stackars små hus. Lycka till med allt jobb framöver!

2012-01-04 @ 12:42:44
Postat av: Anonym

Hoppsan jag råkade bli anonym -hälsningar Stina på Kristineberg

2012-01-04 @ 12:43:36
Postat av: Lotten

Ta det lugnt Stina, det kommer ordna sig. Jag tycker att du ska ge dig själv en paus och låta både dig och torpet gå in i vintervilan ett tag. Jag tänker att ju skruttigare torp desto minde gör det om det rasar lite till : ). Om man har lagt ner en massa arbete och pengar på det och det sedan förstörs av någon anledning är det ju tragiskt men om det ändå är gammalt och dåligt gör det ju inte så mycket om det faller ihop lite till eller?

2012-01-04 @ 13:31:40
Postat av: Therése

Det hade varit jätteroligt att träffa dig där:)



Jag vet inte hur dina fönsterkarmar ser ut, men några av mina är i ganska stort behov av att bytas ut helt eller delvis, i underkant. Det skulle vara väldigt roligt att lära mig fixa till dem själv :) Läste också i senaste numret av byggnadskultur om fönster. Det borde inte var jättesvårt, kanske mer tidskrävande och att ha rätt verktyg.



Hoppas vi ses!

2012-01-05 @ 13:44:56
URL: http://flyttatorp.blogspot.com
Postat av: Anonym

Hej Therese!

Jag hade också ett par väldigt dåliga fönsterkarmar i mitt torp men jag fuskade lite och lätensnickarkunnig granne renovera dem. Du kan läsa om det här på bloggen om du går tillbaka några inlägg. Och du, jag är ledig när fönsterfixar kursen går så jag tänkte hänga på! : )

2012-01-05 @ 14:22:22
Postat av: Thomas Hagaeus

Hej!



Såg din blogg när jag letade efter bilder. Du verkar ha en del ektimmer i din stomme vilket är ganska ovanligt i knutade hus. Om du kontaktar länsantikvarien är denna nog intresserad av att komma och kika. Då kan du också passa på att fråga om massa saker du undrar.



Ser ut som du har koll på det mesta men jag skulle vilja ge några tips. Jag anser att det finns tre anledningar till att en mullbänk ruttnar. Den första är plastmattor och dylikt som du vart inne på.



Den andra är att marknivåerna ändras över tid pga erosion, ansamling av multnande löv mm. så att ytvattnet rinner mot väggen. Så länge marken sluttar från huset den närmsta metern så är det inget problem.



Den tredje är att huset inte längre bebos och värms upp vilket gör att den fukt som samlas inte kan torka ut.



Eftersom du kanske inte skall bo permanent kan det därför vara idé att frångå originallösningen lite. Att fylla med singel skulle jag inte gjort eftersom det blir ruskigt kallt. Grus isolerar ingenting. Torr sand och jord isolerar däremot ganska bra. Om du skall fylla med något annat skulle jag rekommendera lecakulor eller cellglaslösfyllning. Det behöver dock inte göras under hela golvet om du inte vill. Eftersom kylan kommer mest utifrån (marken är inte så kall) räcker det att gräva ett dike längs insidan grunden som du fyller med ex. leca. Tänk på att separera med markduk. Insidan muren måste också tätas noga med lerbruk. Christoffer Pohlhem rekommenderade att blanda glaskross i leran så inte mössen kunde gnaga sig in, men detta har jag inte provat.



Vidare skall lerbruk i murstocken ersättas med lerbruk eftersom denna är tätare, värmetåligare och mer elastisk än kalkbruk. Ovan nock skall dock hydrauliskt kalkbruk användas.



Lycka till, Thomas.

2012-01-10 @ 22:50:10
URL: http://www.hageus.se/thomas
Postat av: Thomas Hagaeus

Hej!



Såg din blogg när jag letade efter bilder. Du verkar ha en del ektimmer i din stomme vilket är ganska ovanligt i knutade hus. Om du kontaktar länsantikvarien är denna nog intresserad av att komma och kika. Då kan du också passa på att fråga om massa saker du undrar.



Ser ut som du har koll på det mesta men jag skulle vilja ge några tips. Jag anser att det finns tre anledningar till att en mullbänk ruttnar. Den första är plastmattor och dylikt som du vart inne på.



Den andra är att marknivåerna ändras över tid pga erosion, ansamling av multnande löv mm. så att ytvattnet rinner mot väggen. Så länge marken sluttar från huset den närmsta metern så är det inget problem.



Den tredje är att huset inte längre bebos och värms upp vilket gör att den fukt som samlas inte kan torka ut.



Eftersom du kanske inte skall bo permanent kan det därför vara idé att frångå originallösningen lite. Att fylla med singel skulle jag inte gjort eftersom det blir ruskigt kallt. Grus isolerar ingenting. Torr sand och jord isolerar däremot ganska bra. Om du skall fylla med något annat skulle jag rekommendera lecakulor eller cellglaslösfyllning. Det behöver dock inte göras under hela golvet om du inte vill. Eftersom kylan kommer mest utifrån (marken är inte så kall) räcker det att gräva ett dike längs insidan grunden som du fyller med ex. leca. Tänk på att separera med markduk. Insidan muren måste också tätas noga med lerbruk. Christoffer Pohlhem rekommenderade att blanda glaskross i leran så inte mössen kunde gnaga sig in, men detta har jag inte provat.



Vidare skall lerbruk i murstocken ersättas med lerbruk eftersom denna är tätare, värmetåligare och mer elastisk än kalkbruk. Ovan nock skall dock hydrauliskt kalkbruk användas.



Lycka till, Thomas.

2012-01-10 @ 22:51:35
URL: http://www.hageus.se/thomas
Postat av: Thomas Hagaeus

Hej!



Såg din blogg när jag letade efter bilder. Du verkar ha en del ektimmer i din stomme vilket är ganska ovanligt i knutade hus. Om du kontaktar länsantikvarien är denna nog intresserad av att komma och kika. Då kan du också passa på att fråga om massa saker du undrar.



Ser ut som du har koll på det mesta men jag skulle vilja ge några tips. Jag anser att det finns tre anledningar till att en mullbänk ruttnar. Den första är plastmattor och dylikt som du vart inne på.



Den andra är att marknivåerna ändras över tid pga erosion, ansamling av multnande löv mm. så att ytvattnet rinner mot väggen. Så länge marken sluttar från huset den närmsta metern så är det inget problem.



Den tredje är att huset inte längre bebos och värms upp vilket gör att den fukt som samlas inte kan torka ut.



Eftersom du kanske inte skall bo permanent kan det därför vara idé att frångå originallösningen lite. Att fylla med singel skulle jag inte gjort eftersom det blir ruskigt kallt. Grus isolerar ingenting. Torr sand och jord isolerar däremot ganska bra. Om du skall fylla med något annat skulle jag rekommendera lecakulor eller cellglaslösfyllning. Det behöver dock inte göras under hela golvet om du inte vill. Eftersom kylan kommer mest utifrån (marken är inte så kall) räcker det att gräva ett dike längs insidan grunden som du fyller med ex. leca. Tänk på att separera med markduk. Insidan muren måste också tätas noga med lerbruk. Christoffer Pohlhem rekommenderade att blanda glaskross i leran så inte mössen kunde gnaga sig in, men detta har jag inte provat.



Vidare skall lerbruk i murstocken ersättas med lerbruk eftersom denna är tätare, värmetåligare och mer elastisk än kalkbruk. Ovan nock skall dock hydrauliskt kalkbruk användas.



Lycka till, Thomas.

2012-01-10 @ 22:58:32
URL: http://www.hageus.se/thomas
Postat av: Lotten

Tack Thomas! Det är värdefullt med goda råd.

Ang mullbänken så undrar jag vad du tycker jag borde göra istället för att behålla den ( för det är ju precis som du säger att huset kommer stå ouppvärmt). Det där med lecakulor förstår jag inte riktigt. Jag trodde att värmen från jorden skulle värma luften i mullbänken så att det inte skulle behövas någon annan isolering...



Ang bruket i murstocken så har jag tänkt som du men läste nu senast om att det skulle vara bättre med kalkbruk, vet inte vad jag ska tro...



Slutligen var det intressant att höra att du tror det är ovanligt med ektimmer, för det finns derby mycket riktigt en del av i mitt lilla torp.

2012-01-11 @ 09:22:29
Postat av: Thomas Hagaeus

Ursäkta för trippelposten, det bråkade och syntes inte förrän nu.



Det finns lite olika varianter på mullbänk. Jag utgick från den där det är fyllt med jord upp under hela golvet. Det finns även de som bara har fyllt upp längs väggarna och en luftspalt under golvet i resten av rummet. Vidare finns utvändig mullbänk men det har inte du.



Jorden är ju inte direkt varm, 8 grader om jag minns rätt. uteluften däremot kan ju bli -20. Därför kan mullbänken behöva isoleras från grunden där uteluften påverkar. Jag menar ett dike, som det du grävt runt huset, fast just innanför grunden istället och fyllt med ex leca. Resten återfylls med jord upp under golvbrädorna (mycket viktigt att det ej blir något glapp vid väggarna så kallluften kan komma in). Även din dränering utanför kan fyllas på detta vis eftersom singel leder ner tjälen djupare och en stengrund leder in kylan till golvet. Behåll alltså mullbänken fast byt till mer isolerande material i anslutning till ytterväggarna.



Detta är bara ett problem vid barfrost, vid snö skottar man upp den mot väggen och får en god isolering med varma golv.



Det enda exempel på knuttimring i ek jag kommer på nu är en brunn från bronsåldern och syllen på en medeltida timmerkyrka, eller var det nedersta spånraden som var ek? hursomhelst bygger man annars skiftesverk av eken. Ditt ekvirke ser ut att vara återanvänt från något annat.



/Thomas Hagaeus, timmerman.

2012-01-12 @ 13:26:55
URL: http://www.hageus.se/thomas
Postat av: Lotten

Aha! Nu är jag med på hur du tänker. Ingen dum ide alls faktiskt. Min tanke var att mullbänken skulle vara fylld med luft och ha jordvallar upp mot grunden (på insidan alltså). För att minska fukten som stiger upp genom golvet tänkte jag fylla med sten (alltså inte för isoleringens skull utan endast som kapillärbrytare). Men jag förstår vad du menar med att grunden lätt kyls ned utifrån, smart ide med ett lecadike! Att det ska vara vindtätt vet jag också och jag har funderat på att täta grunden med lerbruk inifrån.



Torpet är absolut inte timrat i ek helt och hållet. Det har två varv med ekstockar på två sidor av huset bara. Men det är riktigt rejäla stockar och jag tror som du att de är återanvända.



Vad var det för bilder du letade efter förresten?

2012-01-12 @ 15:22:37
Postat av: Thomas Hagaeus

Tja, bilder på träskottkärror faktiskt.



Den typ av mullbänk du beskriver är den andra jag avser i förra inlägget. Den funkar också bra. om man inte har spontade brädor samlas dessutom den kallaste luften under golvet istället för på. Det blir alltså ett kölddike. Enda nackdelen med den är att det blir lite mer stegljud och att det sviktar lättare utan jord under. Om du vill bryta kappilärsuget funkar nog 20 cm luft minst lika bra som singel.



Jag skulle rekommendera att använda den variant av mullbänk som fanns från början.

2012-01-15 @ 19:14:32
URL: http://www.hageus.se/thomas
Postat av: Lotten

Hej igen!



Du får ursäkta men nu är jag inte riktigt med på hur du menar...

"om man inte har spontade brädor samlas dessutom den kallaste luften under golvet istället för på"

Hur går detta till menar du?



"Om du vill bryta kappilärsuget funkar nog 20 cm luft minst lika bra som singel"

Tror du verkligen det?

Jag tänker mig att luft transporterar vattenånga ifrån den fuktiga jorden i mullbänken och att denna sen kommer stiga upp i golvet...

2012-01-15 @ 21:15:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0