En föraning

Sådär ja! Nu är bågarna grundmålade.
Skoj att äntligen komma igång.



Här kan man se hur liten skillnad det är mellan den gamla färgen och den nya,
på nederstycket sitter den gamla färgen och sidostocket är nymålat
Det är blixtljuset som gör så att färgen ser så vit ut, egentligen är den mycket gråare



Det är så himla roligt att äntligen få göra någonting riktigt fint till torpet
Jag har ju mest rivit ut och tagit bort än så länge
För att ersätta med nytt så klart men på det stora hela ser ju huset mycket värre ut än innan jag satte igång renoveringen...

Att få måla fönstren och ana hur vackra de kommer bli när de är färdiga
ja det ger en kick minst sagt!

Ottosson har förövrigt fantastiskt pedagogiska instruktionsfilmer på sin hemsida
här är deras film om hur man målar fönster
Jag såg filmen EFTER att jag satt igång och måla men jag hade lyckats göra rätt ändå

Kommentarer
Postat av: Johan S

Ajdå, är det så man ska måla fönster? Nåja, jag har en litet önskemål: Har du lust att skriva ihop nåt rejälare om hur du bytte ytterdörren och gjorde med karm osv? Jag kanske har läst slarvigt men det känns som att det jobbet mest skymtar förbi här och där bara. Jag ska byta till originaldörrn på min torpstuga i sommar nämligen och behöver lite inspiration och tips (t ex hur du lyckades slå i hakarna utan att spräcka karmen osv).



Jädra bra blogg förresten, har följt den ett tag men utan att göra väsen av mig...

2012-02-05 @ 18:19:03
URL: http://blogg.n138.com
Postat av: Anonym

Tack ska du ha! Tror nog det ska finnas ett inlägg om dörrkarmen om du letar lite men eftersom jag inte är nåt vidare bra på att snickra själv så beskrev jag det nog inte så detaljerat. Men hur jag slog i hakarna ( gångjärnen alltså ) kan jag berätta för dig nu, jag är lite nöjd med just det nämligen : ). Jo jag högg ut hål med stämjärnet först och slog bara i hakarna den sista biten. Ett bra tips faktiskt!



Lycka till med din dörr!

2012-02-05 @ 18:43:41
Postat av: Johan S

Inte nåt vidare bra på att snickra? Räcker inte att byta timmer och allt annat du gjort för att kunna kalla dig själv bra på att snickra? :-)



Bra tips med stämjärnet! Hade jag nog inte kommit på själv faktiskt...

2012-02-05 @ 20:09:13
Postat av: Lotten

Ja jag var väldigt stolt när jag kommit på det : ). Spräckte nämligen karmen vid första försöket...



Ang mina snickarkunskaper så är de inte så bra som man kan tro när man ser vad jag gett mig in på. Jag mest testar mig fram : )

2012-02-05 @ 20:20:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0