Fönsterrenovering Avancerad nivå

Jag går en fönsterkurs hos min farbror
och första kurstillfället var nu härom dan
Väldigt förmånligt är det- kursen är gratis och middag ingår
Dessutom går vi verkligen på djupet i konsten att renovera fönster, 
den är nog minst på B- nivå!

Jag hade med mig två fönsterbågar att träna på,
de som var i sämst skick i hela huset
Den ena var den som min granne tillverkade ett nytt understycke till men som fortfarande saknade profil 
Den andra en båge som hade rötskador även en bit upp på sidorna
Den sistnämnda tog vi oss an först



Vi kom fram till att smartast vore att göra ett helt nytt understycke samt att såga bort och ersätta bitar på sidostyckenas ut/nedersida.
Farbror som är snickare har ju de rätta maskinerna och kunde snabbt och lätt såga och hyvla till nya bitar i rätt storlek
Sen limmade vi fast de nya bitarna och la dem i press





Sen var det dags för nästa moment- glasskärning
Jag fick lära mig hur man skär och bryter glas
Väldigt roligt och användbart att kunna göra själv!
Sen skar farbror till en ny ruta till mig för att ersätta den jag råkade spräcka vid renoveringen
I fint gammalt munblåst glas...



Slutligen var det dags att ta oss an understycket utan profil
det såg mörkt ut ett tag för inga verktyg verkade passa
Men hur gjorde man förr då? Undrade jag.
Ja då hade man ju listhyvlar och såna har jag ju inte.
Eller... Kanske...
Varvid farbror försvinner in i något uthus, rotar en stund och sen kommer tillbaka med en låda hyvlar.
Det visar sig att en av dem osannolikt nog är min list!
Vad är oddsen? Jag vet inte...
Den var lite rostig och slö men efter viss slipning kunde vi hyvla till en hyfsad list!



Det är så roligt att få vara snickarlärling och det är ett oslagbart sätt att lära sig på
Hade utbildningssystemet sett ut som förr så hade nog min farbror fått lära upp mig till snickare!


Kommentarer
Postat av: Lilian

Åh vad roligt det där måste ha varit. Stod jag inför ett yrkesval idag så hade jag satsat på snickare/hantverkare. Ett tips, använd skyddsglasögon när du skär glas. Låter löjligt kanske...men jag har skurit glas 1 gång och då fick jag en flisa i ögat.

Hur det gick till vet jag inte, men där satt den i alla fall. Jag fick ut den till slut med hjälp av en tops. Så...aldrig mer utan glasögon.

2012-04-03 @ 00:40:41
Postat av: Stina Johansson

I M P O N E R A D ! Särskilt profilhyveln.

2012-04-03 @ 15:57:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0