Byggnadsvård på småländska

Jag är i Växjö över helgen och för att sysselsätta mig åkte jag på besök till den lilla byggnadsvårdsbutiken strax utanför stan.
Det besöket gav mig en inblick i hur olika synen på byggnadsvård är i olika delar av landet...

Wederslöfs Byggnadsvård är en liten butik, öppet bara några timmar i veckan
Och jag var till synes den enda kunden...
Ägaren beklagade sig också lite över de snåla smålänningarna som inte vill lägga ett öre i onödan på sina hus och han pratade om skillnaden i villkor för honom och en motsvarande butik på ex. Österlen
Båda tyckte vi att det är synd att "vissa" marknadsför byggnadsvård som en lyx för de som har pengar
Som ett sätt att höja sin status.
Istället för något som kan gynna både hus, miljö och plånbok.

I Växjötrakten vet många inte vad byggnadsvård är utan man tror att hans butik är en hembygdsgård
Och när den lokala tidningen skrev om byggnadsvårdsdagen han anordnat använde de ordet bygdedag istället byggnadsvårdsdag fast man försökt betona skillnaden
Stackarna får kämpa i motvind...
Och jag, jag längtar hem till Göteborg!

Med mig från besöket fick jag iaf en fin, billig och lokalproducerad diskborste samt en flaska linoljesåpa
Jag fick också se många fina gamla hus och ett ganska orört och vackert jordbrukslandskap
Vederslöv är som stora delar av småland jättefint och här har vi ett rikt kulturarv











Kommentarer
Postat av: Hibiscus

Det är ju inte så lång härifrån. Jag lovar att passera butiken nästa gång jag har vägarna förbi, lite linoljesåpa kan man alltid ha användning för!

2012-04-23 @ 21:00:24
URL: http://omtorpetiskogen.blogspot.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0