Dags att dränera

En bra dag att åka till torpet är när solen skiner och det är hög och klar höstluft
En bra vän är någon som följer med dig och gräver dike hela dan
En bra grävmaskinist är någon som tar en paus och hjälper andra grävare

Min vän Frida och jag drog igång projekt dränering på torpet igår
Om jag ska lägga in ett nytt fint golv känns det ännu viktigare att skydda det från fukt i möjligaste mån

Jag har aldrig dränerat förr och vet inget om det
men mannen som håller på att göra iordning min väg kom förbi
och sa att en halvmeter djupt och en halvmeter från väggen ska ni gräva
Och runt hörnet så att vattnet kan rinna ut nedanför tomten
Så då gjorde vi som han sa!
Hela framsidan fick vi gjort så nu är det bara halva diket kvar

Sen ska ett rör läggas dit och diket fyllas på med småsten
Eftersom jag ändå ska fylla grunden med singel passar det finfint att göra detta i samma veva

Det känns så himla bra att få detta gjort
Det är något som jag tror huset kommer må väldigt bra av!







Om ni händelsevis undrar VARFÖR jag dränerar
läs det här inlägget.

Kommentarer
Postat av: Viola_T

Så skönt för torpet och för dej!

2011-09-28 @ 15:19:21
URL: http://morfarshus.blogspot.com
Postat av: Rolf Erik Nikula

Hej

Eftersom vi också planerar att dräner så undrar vi; blev du också avrådd för risken att den gamla grunden skulle bli instabil/röra på sig? Hur gjorde du för att undvika risken?



/rolf

2012-02-16 @ 18:32:09
URL: http://nikulaglemminge.blogspot.com/
Postat av: Lotten

Hej Rolf! Visst tänkte jag tanken att risken kanske finns men det är inget jag har bekymrat mig speciellt mycket över.

2012-02-17 @ 07:46:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0