Om mullbänkar och dränering

Det här känns så fantastiskt så jag måste blogga om det!
Detta har hänt:

Jag satt och slö-bläddrade i nya numret av Gård & Torp och började tänka lite kring dränering, ett helt nytt område för mig.
Torpet ligger på en bergssluttning. Ovanför ligger en stor mosse och nedanför en sjö.
Det måste ju oundvikligen rinna en hel massa vatten genom torpet!
Och så är det ju fuktskadat också. En del av golvbräderna är ordentligt murkna.

Jag har funderat på hur de kunde vara så dumma på 1800-talet, det brukar ju sägas att gamla hus ligger på platser med bra förutsättningar. Inte i ett vattenfall! Till saken hör ju att grunden är en mullbänk vilket betyder att golvet ligger direkt på jorden under. Så... allt vatten rinner i princip rätt in i huset!

På den här bilden kan man se att torpet ligger i en sluttning och att marken är högre på ovansidan:



Jag har tänkt att om man dränerar framför huset och leder vattnet förbi det istället för genom det så skulle det nog må lite bättre. Men hur sjutton gör man? För mig som inte kan något om byggnadsteknik låter dränering väldigt invecklat och jag kan inte se framför mig hur det hela går till.

Men så hittade jag en text på nätet från Svenska Byggnadsvårdsföreningen som förklarade allt:

"Enligt min erfarenhet har de flesta gamla »torp« oluftad grund. Här ligger någon form av organiskt material, inte sällan vanlig matjord och torv, ända upp mot golvplanken. Golvbjälkarna ligger inbäddade i dessa jordmassor. Uttorkningen sker genom att fukten vandrar upp genom jorden och golvplankorna. Hela golvytan släpper långsamt igenom och vädrar bort fukt."

Redan här blev det ju något galet i mitt hus eftersom de fernissat det ena golvet och lagt plastmatta på det andra. Fukten som hamnat under huset kunde inte vandra någonstans utan stannade i bjälkarna som såklart ruttnade så småningom.

"Ofta får husägaren rådet att ersätta den oluftade grunden med en luftad. Detta kräver ett omfattande schaktarbete för att få utrymme för god luftväxling och isolering. Vid svårare rötskador på det inbäddade bjälklaget föreslår jag en begränsad urschaktning av jord, som ersätts av ett lager makadam och omkring 25 cm lecakulor. Grundmuren ska vara vindtät med hjälp av ler- eller kalkbruk från insidan, kalkbruksfogad utifrån."

Så fantastiskt härligt med konkreta råd om hur man kan göra! Makadam och Leca låter toppen! Och jag får ha kvar min mullbänk!

"Fukten under huset beror också av vatten som rinner in, antingen på eller strax under ytan.
Äldre hus ligger ofta på en bergssluttning, grunden vilar delvis på berget, delvis på jorden. Ytvatten har alltid kunnat rinna in under huset."

Vad dum jag var! Vattnet som rinner in under huset rinner ju såklart ut på andra sidan. De visste de mycket väl när de byggde huset.

"I den övre delen av huset är golvet ofta lappat och ostadigt, vid kontroll visar det sig att golvbjälkarna är helt ruttna upp mot ytterväggen, helt intakta mot mitten av huset. Huset kan vara 100 år eller mer, golvbjälkarna sannolikt ursprungliga, frånsett sekundära reglar."

Japp! Precis så verkar det vara.

"När det gäller att bedöma och värdera den befintliga konstruktionen måste man, som alltid, komma ihåg tidsaspekten. Hundra år är kanske en rimlig livslängd för ett bjälklag. Om bjälklaget är rötskadat betyder det inte automatiskt att konstruktionen är dålig. Det är kanske i stället så att det är svårt att hitta en bättre lösning. Tänk bara på att risken för rötskador begränsas av konstruktioner som tillåter fuktvandringen genom golvet."

Jag är så glad. Det är inget fel på mitt hus, det är ingen dålig konstruktion! Det kan bli så efter 160 år, det är normalt.

"Ofta kan dock fuktbelastningen radikalt minskas med dränering, som innebär att vattnet leds runt huset och bort från det till ett avlopp, en stenkista eller motsvarande. Dräneringen skall som högst ligga någon decimeter under grundläggningen och med en lutning på omkring en centimeter per meter.
Här fungerar moderna material och metoder väl så det är enkelt att ta råd från bygghandeln eller markentreprenör."

Tack! SÅ ska jag göra.

"Dränering kan aldrig helt hindra vatten att komma in under huset men väl kraftigt begränsa flödet."

Hela texten hittar ni här:
http://www.byggnadsvard.se/index.php?option=com_content&view=article&id=343:hur-mar-huset-i-grund-och-botten&catid=53:oevrigt&Itemid=77

Nån kanske tycker att jag är lite dum, men för mig var det här en verklig aha-upplevelse.

Kommentarer
Postat av: Betty Boop

Hej!

Åh vilken härlig blogg! Denna kommer jag garanterat följa och hoppas vi kan byta kunskap och erfarenheter på vägen mitt i renoverandet:)

Besök gärna min blogg! http://finntorpet.blogspot.com/

2010-03-13 @ 11:40:06
URL: http://finntorpet.blogspot.com/
Postat av: Therése

Visst är det underbart när man hittar klockrena svar:) Grattis!

2010-03-13 @ 20:07:41
URL: http://flyttatorp.blogspot.com
Postat av: gurrapurra

Spammar vidare. Dränera inte under grundstenarna, dräneringen lakar ut jorden ovanför sig. och du kan få sättningar. Sten suger inte fukt så lägg om behov finns dräneringen en bit över underkanten på de stenar som bär huset. Jämför hur man gör i moderna hus. Murstocken hjälpte också till att torka grunden förr. När du börjar elda varje dag märker du hur varm den blir efter några dagar. Vill du har varmt snabbt är en kamin bra.



2010-06-08 @ 10:20:21
Postat av: Lotten

Nej, jag tänkte inte dränera så djupt. Bara leda bort det ytliga vattnet. Tyvärr kommer jag aldrig att elda varje dag på torpet eftersom jag ska ha det som sommarhus. Dessutom vet jag inte hur jag ska få fason på murstocken som är sprucken...

2010-06-08 @ 10:43:13
URL: http://litettorp.blogg.se/
Postat av: Andreas

Hej,



Vi har liknande situation som du med mullbänk och sluttande tomt etc. Men med undantaget att bjälklag etc klarat sig bra. Men nu vill vi ändå riva upp och modernisera en aning.



Så jag är nyfiken, hur gjorde du? Vilket fraktion på makadam resp leca använde du? Hur tjocka lager? Fyllde du leca ända upp till undersidan av innergolvet? Hur blev resultatet? Håller det värme inna och drag ute?



Mvh, Andreas

2010-08-10 @ 22:15:51
Postat av: Lotten

Hej Andreas!

Jag har inte kommit dit än : ) Jag har tagit upp golvet men inte lagt in något nytt.



Jag tycker absolut att du ska behålla ditt som det är om det är friskt. Varför ändra på något som fungerat bra?



Som jag tänker nu så ska jag nog inte lägga in vare sig makadamm eller lecakulor utan jag tror att det får fortsätta att vara sand och jord som det har varit innan. Kanske att jag gräver ut så att det är jord bara intill grunden och luft runt bjälkarna samt lägger de nya bjälkarna på stenar så att de inte ligger rätt på backen. Bara det borde göra stor skillnad Om jag sen kompletterar med att dränera lite ovanför huset så borde det räcka långt.



Fast... om det hade varit ett permanentboende hade jag nog resonerat lite annorlunda. Det kanske är det ni har?

2010-08-10 @ 22:42:21
URL: http://litettorp.blogg.se/
Postat av: Sara

Hittade precis denna diskussion! Intressant, vi har samma situation och jag har alltid funderat på varför man placerat stugan i en sluttning. Jag har inte tagit tag i att verkligen undersöka hur det ser ut med bjälklagret etc, men jag ser ju att förra ägarna lagt in nytt golv enbart i det rum där golvet ligger i nivå med marknivån utanför, om du förstår hur jag menar. Dessbättre är det inga uppenbara rötskador hos mig, men det vore kul att kika in under och se konstruktionen. Att dränera låter så "stort" tycker jag.

2010-09-24 @ 07:45:52
URL: http://kllstorpet.blogspot.com/
Postat av: Claes

Tack för din text. Den tar upp en hel del intressanta frågor. Jag visste faktiskt inte heller förrän tills helt nyligen att man kunde lägga golvplank direkt på marken så där. Trodde alla hus av den typen hade just stensatt torpargrund eller desamma med plint/stenblock. Lycka till med dräneringen och hoppas det löser sig.

2011-04-12 @ 08:51:15
URL: http://dranering-nykoping.se
Postat av: Anna

Precis köpt ett torp......och känner igen mej i precis ALLT du skriver......älskar den lilla lilla gumman gör jag tom...

och inte är din aha upplevelse dum utan en självklarhet när man "fattar" något man grunnat på juh :P

sitter här just nu och funderar på att göra en egen blogg.......om jag kan :P

2011-05-22 @ 21:13:22
Postat av: Lotten

Vad roligt med en kompis! : )

Klart du ska göra en egen blogg så att jag och alla andra kan få se hur det ser ut. Hör av dig med adressen ; )

2011-05-24 @ 10:44:14
Postat av: Wilma.

oj, fler tokstollar!!

Vi har ett gammalt 1800-talshus i dalarna med mullbänksgrund som vi nu håller på att renovera.

Vi har brutit upp alla golv, tagit bort golvbjälkarna och skyfflat ut all jord så att vi nu är nere 50cm under det gamla golvet. Fortfarande oklart hur vi ska isolera. Funderar på 15cm makadamm+ 20cm eps-betong+10cm betong med vattenburen golvvärme. Nytt trägolv på detta. Har även tittat lite på isolerskivor typ isodrän men det blir svårt mot de inskjutande stenbumlingarna under syllen. Synpunkter?

2011-06-07 @ 00:00:41
URL: http://finishwoman.blogg.se/
Postat av: Karl

Här finns lite info om dränering: http://www.xn--drnering-1za.org

2012-04-09 @ 09:59:38
URL: http://www.xn--drnering-1za.org

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0