Känsla för färg

Visst är det fantastiskt när cirklar sluts och när röda trådar i tillvaron plötsligt blir synliga?

Jag har målat mycket i mitt liv och tillbringat ett helt år på konstskola
Favorittekninken har alltid varit olja
Som späds och blandas ut med linolja och balsamterpentin
För vad är konstnärsfärger annat än linoljefärg?
Samma färgtyp och samma pigment som jag håller på med på torpet fast nu i lite större skala

Intresset för måleri har på senare år ersatts av annat
men idag grävde jag fram mina gamla oljefärgstuber ur källarförrådet igen
Jag var så nyfiken på vilka färger jag hade
och hade en tanke om att lära känna olika pigment lite bättre
och att hitta receptet till vackra nyanser som jag sen kan måla med i torpet

Jag hittade en del användbara färger så som bränd umbra, ljusockra, ljust engelskt röd, pariserblått och ultramarin
Så här blev min lilla provkarta, den är lite slarvigt gjord men det är bara ett första försök:



Jag har alltid varit väldigt förtjust i färgerna engelskt röd, pariserblå och ljusockra
Gärna i kombination
Och dessa tre är samtidigt de mest historiska färgerna
fast det var ju ingenting jag tänkte på då
Jag är däremor mindre förtjust i ultramarin
på min lilla palett kan man se skillnaden mellan dessa två vanliga blåa färger och hur de ser ut när de blandas med vitt
Ultramarin uppe till höger och pariserblå under
Längst ner se ni pariserblått blandat med vitt och lite svart vilket blir en vacker, kall blågrå färg som jag tror av många upplevs som allmogeblå.

Och man kan se hur fina nyanser man får fram när man blandar engelskt röd med vitt
och ljusockra med vitt
Bägge är traditionella färger som användes mycket i inredning förr
Däremot blir ljusockra blandat med pariserblått som ni ser en ganska smutsig och trist grön

För att komplettera mina färgstudier behöver jag köpa till några pigment
Gula nyanser som användes på 1800-talet är zinkgult och kromgult
Det hade varit roligt att använda sig av dessa för att prova sig fram till olika fina gröna nyanser
Vanlig Kimrök och grön umbra är andra pigment som känns nästan oumbärliga i gammalt måleri

Kanske att jag kan blanda linoljefärg med konstnärsfärgerna direkt för att få fram olika nyanser?
Det måste jag ta reda på!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0