Kärlek till fönstren

Idag har jag hämtat hem de nya (eller nygamla) fönsterkarmarna som min snälla granne gjort
I den ena behövde bottenstycket och ett av sidostyckena bytas ut
och i den andra byttes allt utom mittposten
Jag vill inte byta ut mer än nödvändigt!

Här är fönsterkarmen med gammal mittpost och nytillverkade sidor:



Jag frågade om han kanske kunde tänka sig att ersätta dåliga delar i fönsterbågarna också
och det hade han inget emot

För jag har börjat titta så smått på dem,
de som inte sitter i huset just nu utan står avhängda i förrådet
Jag har börjat tänka att det kunde vara en bra vintersyssla att ta hand om dem
fönsterbågar är ju lätta att ta med hem till stan och pyssla med där
när torpsäsongen tagit slut

Färgen på bågarna flagar ordentligt
kittet är sprucket och löst
och de små träpluggarna som ska hålla ihop dem är på väg att falla bort





För att inte krossa några rutor ville jag ta loss glasen innan jag fraktade dem hem till stan
Det visade sig vara oförskämt lätt att få bort dem
jag antar att det är den trösten man får när underhållet av fönstren har försummats tillräckligt länge

Jag kunde pilla bort kittet med en vanlig morakniv



Och de små stiften som håller fast glaset var lätta att dra ut med en hovtång



Rutorna bäddade jag sen försiktigt ner i en back inför transporten


Kommentarer
Postat av: Maria

Vilket härligt torp du har! Kul att du bevarar det gamla och skyndar långsamt.

2011-10-25 @ 13:21:54
URL: http://inredhemma.wordpress.com
Postat av: Stina

Jag är också i fönsterrenoverarfasen- har avkittat, avstiftat, skrapat, slipat, stiftat och kittat mina gamla innerfönster- nu slutmålning kvar. Det var en bra övning- inte alls för svårt för en nybörjare.

I vinter ska mina ytterfönster iväg till fönsterrenoverare för att få utbytta bottenstycken- sen ska jag göra om hela processen med dem- önskar bara jag hade dina fina nya karmar-hoppas mina är okej- annars blir jag olycklig. Stor process att byta karmar när foder och panel är okej. Mitt vardagsrum i stan är fönsterenoveringsverkstad- det är en tidskrävande men rolig hobby. Lycka till med fönsterfasen!

2011-10-26 @ 11:32:45
Postat av: Lotten

Synd att du inte bor i min stad Stina, då hade vi kunnat slå oss ihop : )

2011-10-26 @ 12:44:29
Postat av: Stina

Jag får väl skaffa mig en egen blogg så kan vi hälsa på varandra i den digitala torpvärlden.:)

/Stina

2011-10-26 @ 14:14:56
Postat av: Anonym

Det tycker jag verkligen att du ska Stina! Jag är väldigt nyfiken på ditt torp : )

2011-10-26 @ 15:07:21
Postat av: Bosse

Kul å se hur du donar och fixar på torpet, duktig du är med allt. Bosse.

2011-10-26 @ 23:35:33
Postat av: Lotten

Tack Bosse! : )

2011-10-27 @ 10:51:57
Postat av: Hans

Till Stina

Även om du har röta i en karm har den ju offtast bara angripit delar nertill. En duktig snickare (fönsterhantverkare) kan byta ut de skadade bitarna på plats.

Postat av: Stina

Tack Hans- en tröst! ......och förresten nu har jag börjat min torpblogg



http://kristinebergruntuna.blogspot.com/2011/10/forsta-besoket.html



Hälsningar Stina

2011-10-30 @ 16:55:25
Postat av: Sara

Hej Lotten. Gör du något torpigt i helgen? Jag åker själv, men är lite sugen på en utflykt eller så. /Sara

2011-11-23 @ 07:27:03
URL: http://kllstorpet.blogspot.com/
Postat av: Lotten

Hej Sara!

Tyvärr jobbar jag hela helgen... : (

2011-11-23 @ 23:07:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0