Ingen vanlig dag

Idag är inte vilken tisdag som helst
Idag är dagen då jag köpte mina första liter linoljefärg och falu rödfärg!
Det känns stort faktiskt
som om jag nu är invigd i någon sorts gemenskap
som om jag först nu verkligen kan få kalla mig byggnadsvårdare

Det hela skedde på Claessons Trätjära i Göteborg
Jag kan inte påstå att jag är jätteimponerad av deras kunskap och service
Och det ligger på Ringön- ett tungt industriområde där man sällan sätter sin fot
och som man alltid är glad när man kommer ifrån
Levande
Där är hopplöst att hitta och allmänt ruffigt
Men. På behagligt avstånd ifrån mig

Och det luktar tjära och kändes äkta
Jag tror att det är riktiga hantverkare som handlar där
Inte bara hobbybyggare som jag som tycker att gamla metoder är lite pittoreska...

Plötsligt insåg jag också bristerna i mina linolje- och penselkunskaper
Allt jag läst var som bortblåst...
Men jag insåg också att det antagligen är nu det börjar
nu jag ska börja prova mig fram och hitta min egen metod
mina egna kunskaper








Kommentarer
Postat av: Sophie

Vad spännande! Jag hade lite samma känsla som du när jag hade köpt min första burk Ottossons linoljefärg (såg att du hade valt samma). Och i helgen ska jag måla med Falu ljus för första gången i livet! Det ska bli himla spännande. Jag måste nog välja den med linolja eftersom jag har läst mig till att den har lite bättre vidhäftningsförmåga då. Tyvärr har någon "bättrat" på färgen på vårt hus ungefär en meter upp med någon annan färg än den ursprungliga slamfärgen. Vi ska skrapa som tokar och försöka måla över det. Håller alla mina tummar och hoppas att det går... Ha så kul med din färg, hoppas du blir nöjd!

2011-05-31 @ 19:35:27
URL: http://ettgammalthus.blogspot.com
Postat av: Sara

Nähä! Jag var också där och köpte Falu röd idag! Det verkar gå åt två hinkar till huset. Den är alltså dryg! Det ligger verkligen avsides till. Jag har lika svårt att hitta varje gång. Men de har goda tjärtabletter!

2011-05-31 @ 19:42:48
URL: http://kllstorpet.blogspot.com/
Postat av: Lotten

Ha ha! Där ser man Sara. Du såg ingen skruttig gammal blå saab när du var där? ; ) Ska du / ni vara i torpet i helgen förresten?

2011-05-31 @ 20:03:35
Postat av: marcus

Jag är mycket nyfiken på vad du fick betala för rödfärgen? På bauhaus kostar 10 liter 245. Är det bra pris? Fick även reda på att man skulle använda stålborste med platta borst, vilket var nytt för mig.

2011-06-01 @ 12:30:50
Postat av: Lotten

Min färg kostade ungefär det dubbla. Men det är ju falu ljusröd utan linolja, det har dom väl inte på Bauhaus?

2011-06-01 @ 14:39:30
Postat av: Lisa / Det vita torpet

Det är bland det roligaste som finns att måla tycker jag för resultatet blir så fint.

Jag var också på mitt första besök på Claessons för några veckor sedan och blev minst sagt förvirrad av alla olika råd kring vad man ska måla den nyputsade murstocken kring vedspisen med.

Göran Gundmundsson säger matt linoljefärg men de sa att det är limfärg eller emulsionsfärg man ska ha. Och nu har jag läst i flera torpbloggar om de som målat den med äggoljetempera... det är verkligen inte lätt. Jag köpte matt linoljefärg till slut och så fort tid ges efter växthusbygge så ska det målas.



2011-06-01 @ 23:52:35
URL: http://detvitatorpet.tumblr.com/
Postat av: Therése

Den falufärg som reas ut på byggvaruhusen är alltid den röda (inte den ljusröda utan linolja), har jag upptäckt under ett års studier av detta fenomen. Jag använde hornsugga till att måla mina bodar med och det gick jättebra i kombination med en tunnare och smalare pensel i att ha i vinklar och vrår.



Lycka till! Det kommer att bli kanonfint:)

2011-06-02 @ 11:35:23
URL: http://flyttatorp.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0