Göran i P1

Ni har väl inte missat att Göran Gudmundsson, byggnadsvårdens konung, har sommarpratat i P1? Själv låg jag i min husvagn i förrgår kväll och hörde hans historia.
Ni hittar programmet här.



Det var insprirerande att höra honom berätta sin egen husberättelse. Och han är allt en rolig filur... Det enda jag inte höll med honom om var hans prat om att gamla hus och gamla byggnadsdelar skulle ha ett högt ekonomiskt värde. Han sa både att orörda hus är de mest värdefulla och att det är bra att få upp priserna på de gamla byggnadsdelarna och husen för att människor ska förstå deras värde. Jag förstår inte alls... Hur många ser värdet i ett orört ruckel? Inte många verkar det som för de skänks ju i princip bort... Och varför ska gamla byggnadsdelar kosta en massa pengar? Varför ska byggnadsvård vara förunnat folk med en massa pengar? Själv har jag fått tag på en massa gamla byggnadsdelar alldeles gratis! Vi lever nog i olika världar han och jag. Och så är ju den obehagliga frågan om inte den som äger en byggnadsvårdsbutik gynnas av att priserna stiger på reservdelar till gamla hus...

Kommentarer
Postat av: marcus

Det är inte kul om priserna på det man vill ha stiger, men om fler hus och delar sparas som ett resultat av detta så är det kanske bra i långa loppet? Det är kanske bättre i långa loppet. Fler hus att välja mellan om man vill köpa. Lättare att hitta passande delar. Lättare att sälja ett kärleksfullt renoverat torp för rätt pris.

Men det kanske viktigaste av allt; att folk kanske tänker sig för innan de river ut vackra gamla hus och mordeniserar dem?

2011-07-01 @ 07:38:12
Postat av: Lotten

Ja men synd att det ska behöva vara pengar som ger dessa hus sitt värde. De har ju så många andra värden som borde göra att människor vill behålla och vårda dem. Jag tycker man kan sprida kunskap om gamla hus och deras fördelar istället!

2011-07-01 @ 10:20:22
Postat av: Anonym

Jag förstår hur Göran tänker men vill inte hålla med. Då Olofsfors byggnadsvårdsbutik öppnades här uppe (återförsäljare till Gysinge) sa den byggnadsvårdsansvarige att det är bra att folk i trakten får se så dyra "reservdelarna" är, en handsmidd hasp t ex. Då värnar man om de egna hasparna som det finns gott om fortfarande.



Men jag tror det lika väl kan bli så att man säljer delar ur eller hela sin egen egendom för att få in pengar (jfr med organtransplantationer) och då är det ju förfelat. Jag anser att byggnadsvård ska vara enkel och överkomlig - jag vill se fler hus välbehållna, så egoistiks är jag. Inte bara inflyttade akademiker som saknar rötter på orten. Att dessa byggnadsvårdar (jag är själv akademinker) är självklart av godo - men gör byggnadsvård som helhet till allmän livsstil med lättillgänglig information och lättillgängligt material!



Jag hörde också Göran på podradion och inspirerades av han kärlek till gammalt fönsterglas. Dessvärre börjar min blogg få lite mindre positiv inställning nu då jag beskriver samtiden. kansek lyckas jag ta mej ur träsket... och bli positiv till dagens situation i bygden :-)

2011-07-01 @ 10:59:24
Postat av: Viola_T

Jamen, nu gick det för fort. Det var Viola_T som skrev förra anonyma inlägget

2011-07-01 @ 11:00:14
URL: http://morfarshus.blogspot.com
Postat av: Anonym

Hej Lotten!

Jag drömmar också av en liten torp i sveriges skogen.

Din blogg är jättekul! Hälsningar fran tyskland också fran Labradoren "Panda" :-)

Astrid

2011-07-01 @ 14:54:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0