Utomhusskurning av golv

Golvet inne i rummet bröt vi upp när vi började lyfta huset. Det var inte mycket kvar av det, det var så dåligt att man trampade igenom det. Bara ett fåtal bräder gick att spara.  Nu är det bara jord man trampar runt i och jag har så smått börjat titta efter ett nytt golv.Ett rum utan ett golv är ju inget riktigt rum.

Men det visade sig vara svårare än jag hade fattat. Och dyrare. Hallå, i byggnadsvårdsbutiken konstar ett kilsågat, gammaldags golv nästan 1000 kr per kvadratmetern! Man kan få ett parallellsågat golv med ca 20cm breda plant för 400 kr/m2 men då är det fula kvistar och skit på dem. Även begagnade kostar gamla golv ganska mycket. Ja, ja jag kanske hittar mitt golv snart eller sågar upp det själv. Men innan dess behöver jag nåt att gå på, för det här kan ta tid.

Golvet som låg på vinden ovanför rummet hade jag kasserat, iaf som golv sett. Det hade blivit dåligt under av mossan i bjälklaget. Men nu fick jag tänka om. Det kan ju duga som tillfälligt golv. Och skulle man trampa igenom så faller man ju inte långt om det ligger på backen.

Jag hade lagt dem ute i en hög i väntan på golvdöden och de hade hunnit bli ännu fuktigare och smutsigare än tidigare. Så nu la jag ut dem på marken för syning och skurning.



Såpa, kallvatten och en kvast.



Och när de sedan torkat i solen var de väldigt vackra. De är kilsågade och ordentligt breda men tyvärr inte särskilt tjocka.



Några av dem har så otroligt fina ytor. Vackert slitna och alldeles lena.



Det saknas några brädor för att hela golvet ska täckas så det kommer bli ett pussel och ett skarvande att få dit dem. Men det känns roligt! Golvet hör hemma i torpet och det är väldigt vackert trots allt. Det känns rätt att ta tillvara på det.

Kommentarer
Postat av: marcus

Går det inte att lägga ett undergolv av billiga brädor under?

2010-09-06 @ 19:42:59
Postat av: Lotten

hm... ja det var ju en bra idé Marcus

2010-09-06 @ 20:39:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0