Stubbhakar och vinkelgångjärn

Jag synade, mätte och fotodokumenterade fönstergångjärnen sist jag var på torpet. Jag tänker skaffa fler för att göra båda rutorna i varje fönster öppningsbara och då vill jag ju ha lika dana.
Jag hade inte fått syn på dem annars.

Så här ser de ut:



Och överdelen:



Det var ju inget vanligt himla gångjärn detta!

Underdelen ser smidd ut, den är smal och böjd med en liten lökformad platta längst ned. Överdelen ser ut att sitta fast i hörnbeslaget!

Jag kollade på Eskilstuna Kulturbeslags hemsida och där fanns dessa:



Stubbhakar heter de visst!

Från 1700-talets senare
och 1800-talets första hälft står det att de är.

Och till dem hör:



Vinkelgångjärn!

Tyvärr är dessa lite större än de som sitter på mitt torp och de är väldans dyra med... Så jag avvaktar lite. men nu är ännu ett mysterium löst iallafall.

Jag hörde med två stycken snickare jag känner och ingen av dem hade en aning om vad en stubbhake var för något... Det här är specialgrejer vet ni.

Kommentarer
Postat av: Viola_T

Go on - i upplysningens tecken!!!

Visstär det väl trevligt att ha namn på saker och ting. Plötsligt ser man dem.

2010-09-08 @ 10:44:08
URL: http://morfarshus.blogspot.com
Postat av: Lotten

Ha ha... jag visste att du skulle gilla detta Viola! : )

2010-09-08 @ 11:48:45
URL: http://litettorp.blogg.se/
Postat av: Andrea Malmsten

Mina fönster är också bara öppningsbara på ena halvan, men jag tycker att det är rätt charmigt! :) Det var ju så de gjorde förr i tiden, när de inte hade råd med så många gångjärn. Hur ofta kommer du öppna båda rutorna, och är det värt det?



/A

2010-09-08 @ 12:40:41
URL: http://entilltorpblogg.blogg.se/
Postat av: Lotten

Jag förstår vad du menar Andrea. Egentligen vill jag ha gångjärn på båda bara för att jag kommer att ta i och ur dem en del nu under renoveringen. Det blir besvärligt att spika fast dem varje gång.

2010-09-08 @ 13:35:25
URL: http://litettorp.blogg.se/
Postat av: Sophie

Roligt när man hittar detljer som man missat innan.



En annan sak som du måste tänka på om du vill göra fönstren öppningsbara är att de kanske inte är gjorda likadant som de som har gångjärn. Det är större belastning på de som ska öppnas och ibland gjordes de därför annorlunda. Kanske är dina likadana men annars kan du få problem med att de som inte varit öppningbara innan inte håller för att öppnas. De hänger sig och blir sneda. //Sophie

2010-09-08 @ 16:06:05
URL: http://www.sodergarden.wordpress.com
Postat av: lotten

Det var bra du sa det, det har jag inte tänkt på Sophie. Annorlunda på vilket sätt tror du? Jag får väl jämföra bågarna och se om det är någon skilnad helt enkelt.

2010-09-08 @ 18:35:07
Postat av: Anonym

En liten utmärkelse till dej från mej!

2010-09-08 @ 20:16:18
Postat av: MrsUniversum

Heja! En liten utmärkelse till dej från mej! Award att ladda ner på min blogg.

2010-09-08 @ 20:18:07
URL: http://mittuniversum.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0