Om att uggla

Idag var jag ledig från jobbet och hade inget särskilt att göra
så jag drog iväg till Byggnadsvård Nääs för att göra lite forskningsarbete.

Jag satt där i ett par timmar och ugglade bland alla böcker.
Böcker om allt man kan drömma om...

Det var en rofylld och intressant stund
och jag kan rekommendera alla er andra att göra samma sak.
Det är ett bra sätt att hålla inspirationen igång fastän renoveringssäsongen börjar ta slut.

Men det krävs tid. Tid för att sjunka in i många och tjocka böcker.
Och låta fantasin få ta dig till andra tider.

Jag sökte efter mitt torp i de stora volymerna av "Svenska gods och gårdar" och "Sveriges bebyggelse" men hittade det inte. Troligen fick man betala en slant för att få vara med i dessa böcker vilket uteslöt de allra fattigaste...

Och så satt jag länge och läste i den här boken:



Här stod det mycket om olika lokala byggnadsdetaljer i trakten kring mitt torp bland annat om de här nyckelhålsverandorna eller skônkarna som de kallas. Man hittar dem överallt i bygden:



Det står om dem att de förekommer på hus i Sjuhäradsbygden före snickarglädjens verandor och har iakttagits på hus byggda mellan 1768 och 1877. Alltså kan det mycket väl ha suttit en sådan här på torpet när det byggdes...

Här är en annan typ av förstukvist som även den förekommer på hus byggda kring mitten av 1800-talet:



Fin va!?

Det stod också om en hustyp som man kallar "enkelstuga med sidokammare" som började bli vanlig under 1800-talets början. De kan tydligen se lite olika ut men här är ett exempel:



Är det ett sådant hus jag har kanske? Mitt torp är ju ingen vanlig enkelstuga eftersom det har rum på båda sidor om farstun. Det står att i dessa hus flyttade man köket från vardagsstugan och ut i det som tidigare varit kammare. Därmed kunde man sätta in en kakelugn i stugan medan bakugnen och kökshärden förlades till köket. Men... i mitt torp är ju bakugnen i den gamla vardagsstugan, inte i köket. Komplicerat detta...

Slutligen stod det om skorstenar. "De äldsta skorstenarna var murade i gråsten. De hör tidsmässigt samman med murens placering vid den bakre långvägge, Intill taket har skorstenen sora utstickande smalare stenar så kallade "hallar" för att hindra vatten från att tränga igenom taket."

Precis som min skorsten! Tänk vad glad man kan bli bara av att känna igen sig.

Här är mitt torp förra vintern, med farstukvist och skorsten och allt!


Kommentarer
Postat av: Anna

Saknas det alltså en kammare i mitten av huset? Här står det lite om sidokammarstuga http://www.uppsala.se/Upload/Dokumentarkiv/Externt/Dokument/Fritid_o_kultur/Kulturkontoret/Jordbrukets_byggnader.pdf och här kan du göra tydliga jämförelser med sidokammarstugor http://www.digitaltmuseum.se/search?object_type=Unknown&also_without_pictures=0&name=Sidokammarstuga&object_type=Unknown&start=1&items_per_page=60

Hoppas länkarna funkar :)

2010-11-10 @ 23:04:21
URL: http://kulturgryningen.blogspot.com
Postat av: Lotten

Där ser man... tack Anna, jättebra länkar! Så det finns alltså en byggnad som kallas sidokammarstuga? Det verkar ju onekligen som att det är en sån jag har : )

2010-11-11 @ 08:47:00
Postat av: Sara

Jag undrar om nyckelhålsverandorna är väldigt lokala i Mark? Det verkar inte alls lika vanligt i Svenljungatrakten. Intressant om det är så pass lokalt. Jag är också nyfiken på vad vårt hus kallas (alltså byggnadstypen). Det var det jag tänkte att byggnadsantikvarien kunde säga, kanske.

2010-11-11 @ 18:42:41
URL: http://kllstorpet.blogspot.com/
Postat av: Lotten

Hej Sara!



Jag vet inte alls hur lokalt det är, men Svenljunga ligger väl också i sjuhäradsbygden iallafall?



Jag tänker att våra torp är väldigt lika i grunden men jag har ju inte sett ditt i verkligheten än.



Förresten, jag kanske var i närheten av ditt torp i helgen när jag åkte till Reaskäl och hälsade på min hunds valpar?

2010-11-11 @ 18:56:13
URL: http://litettorp.blogg.se/
Postat av: Sara

Inte helt i närheten... Du lär få se en dag... Ha en trevlig helg!

2010-11-13 @ 08:15:49
URL: http://kllstorpet.blogspot.com/
Postat av: Kristina

Sett ur det här perspektivet ska du förstås ha verandan kvar. Då blev det ett mode och invånarna hade naturligtvis det senaste dom med. som var fint och vackert för det lilla torpet. Lycka till din blogg är toppen

2010-11-14 @ 07:50:32
Postat av: Lotten

Ja, jag vet kristina. Det är ett dilemma det här med farstukvisten. Tur att jag inte behöver bestämma mig ännu!

2010-11-14 @ 12:34:40
Postat av: Andrea

Hej! Du skriver att bakugnen är i den gamla vardagsstugan, inte i köket. Men kallades inte köket för vardagsstuga och det fina rummet (det vi idag skulle kalla för vardagsrum) kallades för gäststuga, eftersom man bara använde det rummet när man hade gäster? Tycker att begreppen är förvirrande... http://entilltorpblogg.blogg.se/2010/june/planlosning.html



Hoppas allt är bra,

hörs!

2010-11-15 @ 13:04:54
URL: http://entilltorpblogg.blogg.se/
Postat av: Lotten

Ja, jag vet, det är snurrigt. Det jag kallar kök nu är inte det som var kök i mitt torp från början. Köket var alltid i "vardagsstugan" i gamla enkelstugor förr, sen flyttade de ofta ut till den gamla kammaren när man blev mer "moderna". Är du med?

2010-11-15 @ 13:33:28
URL: http://litettorp.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0