Att bevara förfall

Reportget om huset på Gotland som jag visade igår fick mig att ligga vaken i natt
det kändes så rätt, så vill jag också ha det!

Kanske är det dags för en ny gren inom byggnadsvården
en gren som vårdar förfall, inte bara reparerar det förfallna

Jag vet att det är skillnad på ett kalkstenshus från 1700-talet och ett ruttet trähus som mitt
men kanske finns det ändå lite av de tankarna som jag kan ta till mig?

Jag började tänka på de gamla tapeterna i torpet
Det har känts självklart att riva ner det mesta av dem
Kanske
kan de gå att bevara
Inte det yttersta lagret från 60-talet men något av de äldre
det fanns ju så många lager på väggarna av väldigt vackra gamla tapeter från alla årtionden sedan sent 1800-tal
Tänk att kunna låta något av dem sitta uppe!
trots en del revor fukt och smuts

Är det tokigt tänkt?

Är det någon som läser det här som har gjort något liknande?
Plockat fram och bevarat ett underliggande tapetlager alltså.

Och så några ord till er som precis har blivit med hus eller som inte ens har ett än
Ta det otroligt lugnt i början!
Jag tycker att jag tar det väldigt lugnt men inser att jag redan har gjort ingrepp (övergrepp)
på huset som aldrig går att återställa
Som med tapeterna
bitar av dem har jag redan rivit bort.



Bilden lånade jag från nätet och kommer från broarp.org


Kommentarer
Postat av: färgtrappan/m-l

Hej. Ja det är jätteviktigt att ta det lugnt med ett gammalt hus, bra att du skriver det. Det är en av det viktigaste sakerna man bör tänka på när man förvaltar ett kulturarv. För det är det vi gör. Naturligtvis är det viktigt att lägga till detaljer från vår egen tid, men man kan så oehört snabbt förstöra saker som är bra på sitt gamla hus.

Ibland blir jag trött på att det tar lång tid, men när jag tänker efter lite är jag glad att vi (jag o min man) är sådana: funderar, väntar, funderar och se´n gör vi något eller inte, ibland är det bättre att låta det vara. Tyvärr har vi inte haft mycket tapeter att ta vara på här, så där kan jag inte hjälpa dig, men det finns en bok som heter "stora tapetboken", eller ngt sådant. Det kanske finns information i den, eller så vet kanske Lim&Handtryck mer om detta? Lycka till

2010-03-14 @ 21:44:43
URL: http://www.fargtrappan.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0