Timmer från sågen

Helgen har verkligen gått i timrets tecken.
I fredags var vi på sågen i Lillevrå för att hämta timret de hade sågat upp åt mig.
Planen var att lägga alltihop på en vanlig släpkärra och dra det efter SAABen. Frågan var hur det skulle gå...







Och jo, det gick faktiskt bra för lilla SAABen att agera traktor. Fast det är nog inget jag kan rekommendera om man ska köra längre sträckor. Det gick i 40km/h.

Här är mitt vackra timmer på plats på torpet:



Den blivande syllen:


Jag känner mig så stolt! Och jag tycker träet var så vackert.
Jag tjatade om kärnfuru och kärnfuru fick jag också.
För er som inte känner till det kan jag berätta att det är den rödare, mogna delen av tallens kärna. Och det är vad det står i alla böcer att man ska ha till syllar mm, för det är väldigt motståndskraftigt mot röta. (Så slipper man impregnerat virke)


Kommentarer
Postat av: Therése

Tog det lång tid att få ditt timmer? Vad ligger priset på? (Intressant att veta för framtida bruk...)



Hälsningar/

Therése

2010-06-21 @ 13:58:54
URL: http://flyttatorp.blogspot.com
Postat av: Andrea Malmsten

Wow, jag är mäkta imponerad! Själv lejer jag ut sånt som att byta syll.. Fota mycket när du gör jobbet, vore kul att se hur det går till när man hissar upp ett 150 år gammalt hus med domkraft!

2010-06-21 @ 15:40:09
URL: http://entilltorpblogg.blogg.se/
Postat av: Lotten

Therése- det tog inte lång tid, typ 1-2 veckor. Vad priset blev vet jag inte än... det blir en härlig överraskning när fakturan kommer : ) Kan meddela dig senare vad det kostade om du vill.



Andrea- Jag är också lite imponerad av mig själv : ) Fast... vi får väl se hur det går. Jag lovar att berätta allt!

2010-06-21 @ 18:43:09
Postat av: hannah

Hej! Jag måste säga att det är riktigt roligt att läsa din blogg och se hur du brinner för det här, då jag även gör det själv. Jag är en tjej på 17år som fick ett torp av min fader iår, året till ära som man fyller 18. Det är jobb på det.. mycket jobb. Ytterfasaden ska bytas, det har snöat in vid skorsgren, ev balkarna under köksgolvet, målas om, tapeseras om, byta golv i hallen , byta ytterdörr m.m men jag älskart! alla tycker jag är total tokig som tar på mig den här grejen men det är ett intresse. Det finns även en jordkällare som taket rasat på som kanske blir senare projekt, samt ett till hus som tyvärr ej går att rädda samt en lite större bod och en fingrund till en gammal ladugård som brann ner en gång i tiden. Stugan ligger i Liljedal vilket är ett ställe jag alltid tyckt vore så himla vackert att bo i. Ville bara dela med mig lite av någon mer som tror på såna hära "hopplösa-projekt" som dom flesta skulle kalla det.

2012-01-25 @ 17:33:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0