Verktygen då?

Och verktygen då? Alla gammaldags specialverktyg som behövs när man timrar? Jo, de kom regnandes över oss från alla håll en dag. Den dagen vi åkte till Nääs.

Där hade dom timmerhakar, handsmidda fina och förvånandsvärt billiga:



De är fantastiska redskap, mina favoriter!

På vägen hem stannade vi till på Hjorttorps konst och kuriosa. Där hade de mängder av gamla verktyg. Vi kom därifrån med en bandkniv, en navare, ett vinkelhake i trä och en skölp (tror jag det heter):



Samma kväll blev vi erbjudna en byrå av några grannar. När vi kom dit visade det sig att de hade så mycket mer än så. Mannen rensade ut i sin farfars gamla verkstad och vi fick ännu en bandkniv, ännu en vinkelhake och ännu en skölp.

Yxor hade vi sen innan i överflöd. Den på bilden är min nya men i torpets förråd fanns tre gamla som bara behövde lite slipning och nåt nytt skaft för att bli kanonbra:



Och för att rita drag använder man bara tumstock och penna:



Så. Från att ha stått undrande över hur man får tag på sådär gamla verktyg stod vi plötsligt där med dubletter av det mesta. Från en dag till en annan.

Kommentarer
Postat av: Kicki

Hej! Jag ville bara skriva att jag precis har hittat hit, till din blogg. Jag misstänker att jag kommer att följa den, eftersom jag också har fått tag på ett gammalt torp som iochförsig varit i min släkt i nästan 100 år, men inte bebott sen 60-talet. Jag har sökt inspiration i olika bloggar och din blogg verkar vara precis det jag behöver!

2010-08-22 @ 13:27:25
URL: http://karoos.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0