Hopp om murstocken

En av de fina sakerna med att jobba på Slöjd och byggnadsvård Nääs som jag inte utnyttjat tidigare är möjligheten att få mycket rådgivning av de duktiga personerna som jobbar där. Men nu har jag alltså haft min första officiella rådgivning och suttit och diskuterat murstocken på torpet i 1,5 timme ihop med en duktig byggnadstekniker. Det var väldigt givande med någon erfaren och kunnig person som tittade på den med nya ögon. Nu har jag också fått höra det jag hoppades på - att det går att renovera den och att jag dessutom kan klara det (iallafall nästan) själv! Han var så imponerad av att jag bytt ut timmerstockarna på egen hand och ansåg att om jag klarat det borde murstocken inte vara något större problem. Jag har ju varit så rädd för att ta dit en murare eller sotare utan intresse för kulturhistoria och gamla hantverkstekniker som ska titta på den med misstänksamhet och döma ut den. För de flesta skulle nog göra det misstänker jag... Den har många "fel" nämligen; endast en enda, jättestor rökgång, kraftigt vittrande fogar, träbjälkar som ligger direkt emot murverket och, värst av allt, en inrasad baksida. De flesta råd jag fått hittills har handlat om att antingen dra nya rör i pipan eller att riva hela komplexet. Eller kanske, i bästa fall, att plocka ner och sedan mura upp murstocken igen på nytt. Och jag vill ju så klart inte något av detta. Murstocken är ålderdomlig och speciell och att få ha kvar den har stor betydelse. Den är husets hjärta och en viktig del av både dess historia och funktion.
 
Här är en gammal bild på murstocken där man ser en hel del av sprickorna:
 
Nu vet jag i princip hur lagningen ska gå till och rådgivaren på Nääs har lovat att komma ut och titta på murstocken till våren någon gång. Tills dess ska jag nödlaga de största sprickorna i murverket med lerbruk för att minska rasrisken. Det går inte att göra så mycket alls med den utan att först stabilisera konstruktionen. Så det är alltså mitt lilla uppdrag. Jag ska också lägga stenar över skorstenen för att hindra att det fortsätter att regna in. Sedan ska baksidan muras upp och murstocken tvättas och sedan dras invändigt med lerbruk men det blir sedan det!
 
Vi fastnade ganska länge vid en fråga under rådgivningen nämligen varför det ser ut som det gör med murstocken som går ut genom väggen. Man ser ju inte den här lösningen så särskilt ofta. Jag tror inte jag har sett det någon annanstans, har ni? Och det blir ju en ganska sårbar konstruktion som man borde velat undvika kan man tycka. Jag har forskat lite i gamla huskonstruktioner och kunnat kostatera att det ändå förekommit att murstocken gått ut i ytterväggen på det här viset på andra äldre hus från trakten. Varför vet jag dock fortfarande inte.
 
Så här såg baksidan ut när jag köpte torpet:
 
Så här såg det ut när jag tagit ner panelen, målat timmerstommen och börjat byta ut dåliga timmerstockar:
 
Och så här såg det ut en sorgens dag när jag kom dit... den sköra muren på baksidan hade inte hållit för alla påfrestningar:
 
Så här ser skorsten ut, den är i hyfsat skick även om krönet och putsen fallit av och ersatts med en hel del mossa...
 
 
Här är en gammal bild på torpet tagen 1937 där man ser hur skorstenen såg ut i sina glansdagar. Med puts och krön och allt!
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Ellen

Hittade din blogg för ett par veckor sedan och föll pladask, man blir som nykär och bara tänker på detta! Hehe :) Du har gjort ett så sanslöst imponerande jobb! Hakan har hängt ner i backen när jag bläddrat igenom sidorna. Går i drömmar om att få ta över ett eget torp och din blogg är fantastisk inspiration till att mata dessa drömmar och ge vettiga tips. HURSOMHELST, så ramlade jag precis över denna bilden på Pinterest, ingen aning om vad det är för något men tänkte att ibland kan ju vad som helst ge olika lösningar på gåtor och på denna bild verkar ju murstocken också vara sådär i ena väggen. http://pin.it/OngSSs4 (hoppas bilden går att se?) har bildtexten "friends at Stone's Cottage c. 1910's" vilket ju inte säger så mkt, men ändå!

2016-03-11 @ 01:58:46
Postat av: Ellen igen

Å andra sidan har ju murstocken på bilden en helt annan konstruktion och det känns som att man sett den på bilder från utlandet förr? Jag vet inte, ramlade över bilden strax efter jag läst nya inlägget och då kändes det som det hörde ihop!

2016-03-11 @ 02:03:56
Postat av: Lotten

Tack, vad gulligt av dig! Och ja, det där känns bekant som du säger. Men jag tror att det var ganska vanligt att man byggde så under 1900-talet, typ under nationalromantiken och även på 50-60-talet. Men på de gamla timmerhusen ser man det inte så ofta...

2016-03-11 @ 07:26:28
Postat av: Andrea

Hej! Inför att vi skulle renovera skorstenar så läste jag på om hur man gör för att dra bruk på insidan av en skorsten och det fanns ganska många bra beskrivningar, minns speciellt en på byggahus.se. Och det lät inte allt för svårt!

Vi satte tillslut rör i skorstenen på 1920-tals huset vilket vi ångrar... Dimensionen på rökkanalen blev för liten och nu ryker det in och vi måste bygga om den öppna spisen för att kunna elda. :(

Fast den öppna spisen är från 50-talet så vi tänkte väl ändå göra nått åt den någon gång, men det hade varit trevligt att kunna elda fram tills dess.

Lycka till med din skorsten!

2016-03-11 @ 13:45:55
URL: http://entilltorpblogg.blogg.se
Postat av: Joanna

Men vet du vad, prenumererat på gård och torp och under den tiden jag gjort det så har aldrig den frågan kommit upp som du ställer i detta inlägg? Kan du inte vara snäll och skriva till dem så får många fler ta del av det svaret som det förhoppningsvis ger. Då man även kan köpa gård och torp i tex. Norge har jag sett då jag har jobbat där :). Även jag blev nyfiken på svaret ;)

2016-03-11 @ 18:05:04
Postat av: Lotten

Vad ni är rara som engagerar er i mun skruttiga murstock! : )
Andrea- det var intressant att höra om dina erfarenheter om att dra rör i skorstenen men tråkigt för er att det inte funkade så bra.
Joanna- jag får väl se hur jag gör ang. Gård & torp, jag är ju inte prenumerant längre... Fast det var en bra idé att fråga dem!

2016-03-13 @ 09:28:06
Postat av: Anonym

Hej Lotten!
Vad kul att du hamnat på BVN :D Jag gissar på att det gått bra med din utbildning. Så otroligt roligt! Vet att det fanns ett reportage/artikel i Byggnadskultur om just detta med murstockar för några år sedan. Hittar jag den återkommer jag, men den finns säkert på Sv. Byggnadsvårdsföreningens hemsida. Sen har du ju proffshjälp där du jobbar din lyckost!

Vi lär väl synas nån dag ute på Nääs.
Ha det gott och lycka till!

2016-03-13 @ 09:51:35
URL: http://flyttatorp.blogspot.com
Postat av: Lotten

Ja, du kan väl komma och handla av mig nån dag!? : )
Jag jobbar ju en eller ett par helger i månaden. Det finns faktiskt en väldigt bra artikel i Gård & torp om att renovera murstockar med natursten och lerbruk också. Men det är förstås en sak att läsa om det och en annan att göra det själv... Här är den iaf: http://www.gardochtorp.se/en-skorsten-som-aldrig-vittrar.aspx?article=8174
Hur går det för dig? Bor du i torpet nu? Vad har du kvar att göra? : )

2016-03-13 @ 14:02:51
Postat av: David S

Muren som går ut genom väggen ska vara en kylyta för bakugn har det sagts mig tidigare, vet ej om det är verkligen är så.

Du verkar ju ha en bakugn i murstocken, man ser ju rätt tydligt ett valv på bilden där det rasat.

Troligen är det så att man inte ville ha timmer för nära baksidan av bakugnen (brandrisk, det blir hett i en bakugn när man eldar) och sen enkelt att komma åt om man vill reparera bakugnen, annars så skulle ju timmerväggen dölja baksidan.

Men jag har sett detta med mur ut genom väggen på ett flertal äldre hus (framtill 1800-talets mitt) i hela landet så det hänger nog samman med ett äldre byggnadsskick.

Här har du ett exempel från Skåne: http://maklarbyran2.capitex.se/beskrivninght.aspx?guid=4D42GEO61VGVKG7U&typ=CMFritidshus&skin=maklarbyran&from=hemnet Stiligt hus eller hur? Men visst blir lite förbannad på mäklarens beskrivning!? Känns väldigt oseriöst!

2016-03-16 @ 07:22:51
Postat av: [email protected]

År efter år. Fortfarande lika spännande läsning :-) Med vänlig hälsning, marcus

2016-03-16 @ 11:54:16
Postat av: Marcus

Hej!

Ramlade in på din blogg förra veckan och har nu läst varenda inlägg.
Du verkar vara väldigt duktig och tar otroligt fina bilder.
Hoppas på fortsatta uppdateringar! :)

/Marcus

2016-03-16 @ 13:59:34
Postat av: Lotten

Marcus och Marcus- tack snälla ni!

David- Ja visst är det en bakugn i min murstock. Man kan ju tycka att det är lite slöseri med värme att låta den gå rätt ut i väggen så där men du kanske har rätt. Det där med att kunna komma åt att reparera ugnen låter ju också som en bra idé. Fast de flesta gamla hus med murstock intill bakväggen har ju trots allt INTE en mur som går ut i väggen. Så varför gjorde man så bara ibland?
Och vilket fint hus i Skåne! Man blir ju lite sugen. Hoppas att mäklaren mest försökte vara rolig : )

2016-03-16 @ 18:50:07
Postat av: Joanna

Tummen upp för vissa av kommentarerna, denna blogg är unik på det viset just för att den har så otroligt vackra bilder. Du är verkligen superduktig på dem, det är en av anledningarna till att jag fastnade och att du gör det sakta men säkert dina renoveringar. allt med ett byggnadsvårds öga. Dessutom så älskar jag tipsen som kommer in , så sjukt trist att jag inte har pengar för annars hade jag köpt det torp som nyss tipsades om i Skåne rörande din skorsten. Sånt hoppas jag det kommer mera av i fortsättningen. :)

2016-03-17 @ 23:02:08
Postat av: Joanna

Tom min mamma har pratat om att köpa torp så det smittar av sig som en bacill det här :)

2016-03-17 @ 23:02:53
Postat av: David S

Det jag glömde nämna sist är att det är oftast mindre och/eller smala byggnader som har detta med mur genom väggen. Större byggnader, typ lite bredare parstugor har ju oftast en smal skrubb eller garderob bakom spismuren. Senast jag såg en frilagd murstock i yttervägg var bara några dagar sedan, i Berg by, Hamrånge socken i Gävle kommun, det var en bakstuga gissningsvis från 1700-talet; stugan ser ut som en liten, smal parstuga, dock med endast en murstock.

2016-04-01 @ 18:26:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0