Leka med lera

Det är det här jag gör nu om dagarna. Leker med lera.
Hela murstocken ska fogas om utvändigt och det tar sin lilla tid.
jag behöver:
 
Hacka bort gammal puts (i den mån det finns någon kvar) och kratsa ur alla fogar. Jag använder en murarhammare och en gammal slö morakniv till detta.
 
Blanda bruk. Bruket ska bestå av en del lera och tre delar sand och vara hyfsat fast.
 
Hämta sten (små, platta står högt i kurs).
 
Tvätta stenen om den är smutsig.
 
Blöta ner murstocken med vatten och "gojsa" i fogarna med en murarborste så att de blir ordentligt uppluckrade.
 
Fylla fogarna på nytt med lera som jag kastar in i springorna (ska egentligen göras med en murarslev men jag har inte så bra kontroll öven sådana). Det här är ett ganska roligt moment.
 
Trycka in stenar i leran. Först ska stenarna smetas in i lera och helst ska det säga "slurp" när de sugs fast. Detta är som ett gigantiskt pussel som också är ganska roligt att pyssla med. Men man kan vara pricis hur noggrann som helst så det gäller att sluta i tid. Jag gör även vissa lagningar av murstocken där det helt saknas stenar.
 
Sen ska jag helst klappa lite med handen på den nyfogade ytan för att minimera risken för sprickor.
 
 
 
 
 När det här är gjort över hela murstocken (jag är inte riktigt klar än...) så ska hela alltet putsas. Jag får rapportera mer om det senare. På det här viset blir murstocken tätad tre gånger, först invändigt med säckdragningen, sen i fogarna och sist med ett lager puts.
 

Kommentarer
Postat av: Joanna

Du är så otroligt duktig Lotten! tänk att det snart kanske om ett halvår kommer vara varmt och ombonat inne och röka ur skorstenen ute. Så otroligt fin arbete. kram

2016-07-15 @ 19:29:40
Postat av: Frida

Det där vill jag lära mig! Hur hittar man lera? Och hur vet man att den duger?

2016-07-20 @ 22:29:00
Postat av: Lotten

Ja alltså, du kan få komma på kurs och lära dig Frida. Det finns några platser kvar på en kurs i början av nästa vecka ; )

2016-07-21 @ 00:01:55
Postat av: Lena Winge

Du är grym!

2016-07-26 @ 22:03:40
Postat av: Lena Winge

Du är grym!

Svar: Tack Lena! : )
Lotten

2016-07-26 @ 22:03:41
Postat av: Anonym

Hur går det? En som väntar. Din blogg är mest respektfull för själva hantverket

2016-08-07 @ 11:05:12
Postat av: Lotten

Tack vem du nu är : )
Faktum är att det gick bra ett tag och sedan fick jag problem... Murstocken fick nämligen några sprickor när jag tog ned trästöden som är på ena sidan. Det är inget som inte går att fixa men det ledde till en del Mersinbukten. Efter det blev jag lite trött och tog ledigt ifrån murstocken ett tag.

2016-08-07 @ 11:41:21
Postat av: Peter

Hej Lotten, snyggt, du kanske kan komma till Hajom någon gång och tipsa oss?

/Peter

2016-08-18 @ 15:19:34
Postat av: Anonym

Hej!
Har ett soldattorp som jag håller på att renovera bla murstock. var kan man få hands-on instruktioner som du fica? Bor i Uppland.
Erik Hansson @torparlycka på Instagram.

2016-08-31 @ 15:58:08
Postat av: Marcus Sundström

Inspirerande lotten! Läser allt i bloggen religiöst fortfarande.

2016-09-01 @ 19:18:32
Postat av: Joanna

Åh Lotten längtar efter den spännande följetången här med murstocken. Undrar vad som sker för spännande hos dig? Framförallt saknar jag alla vackrastämningsfulla bilder kram <3

2016-09-20 @ 22:51:52
Postat av: Monica

Saknar att läsa om ditt torp. Skriv oftare o ta fler bilder som du gjorde i början...

2016-10-04 @ 22:45:46
Postat av: Joel

Hejsan!
Intressant blogg!

Kan du maila mig svaret på en fråga?

Hur lyder receptet på: massinflyttning på landsbyggden?
:) och vem var denna kvinna?

Vart ligger det röda lilla huset som du inte fick köpa?

Mvh Joel

2016-10-25 @ 22:27:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0