Brygghus


Jag har hittat en ny byggnad på torpet. Eller ja, resterna av en förstås men ändå, 
det händer ju inte så särskilt ofta det heller.
På en karta från 50-talet som jag tittade på i somras var, förutom torpet, ytterligare en byggnad utritad. Jag antog att det var den gamla ladugården som man kan se på den Häradsekonomiska kartan från 1890-talet
men det störde mig att den var utmarkerad på fel plats.

Men senare kom jag att tänka på ett brygghus som jag hört någonting om någon
gång, kunde det kanske vara det?

Det finns nämligen två odefinierade stenhögar lite söder om torpet som jag har antagit varit odlingsrösen i brist på bättre teori. Men lite konstigt tyckte jag nog det var med två odlingsrösen alldeles intill varandra...

Senare tittade jag lite närmare på den ena högen och, ja just det, det var
en gammal grund. Det som jag betraktat som ett stenröse måste vara den
nedrasade gamla murstocken. Detta förklarar också varför jag hittat så mycket
saker runt den där gamla stenhögen. Plåtar, en hink, en spark och en fin
gammal kamin bland annat.

Det ser inte mycket ut för världen idag mitt brygghus:
 
Mina grannar på torpet har såna här små brygghus, kan mitt ha sett ungefär likadant ut?
 
 
Och så igår hittade jag ännu en ledtråd. Av en slump trillade jag över
denna teckning av torpet på nätet, ritad av hembygdsförbundet någon gång
Gud vet när.

 
 
En karta över torpets gårdsplan med uppstegade mått på! Brygghuset/ 
tvättstugan var 3x4 steg stor minsann.
En gårdsbild börjar växa fram och det är väldigt spännande. Jag är så nyfiken på hur ladugården kan ha sett ut.
Och vad mer döljer sig under all sly som växer på den plats som tidigare
måste ha legat mitt emellan de tre byggnaderna?

 

Kommentarer
Postat av: Viola_T

Hur spännande som helst att vara husdetektiv. God fortsättning i efterforskningen!

2015-11-01 @ 13:38:49
URL: http://morfarshus.blogspot.com
Postat av: Frida

90 steg till BRUNN?! Och liksom skrivit åt ett annat håll än där källan ligger. Visste du något om en brunn innan? Spännande minsann!

2015-11-02 @ 11:53:59
Postat av: Lotten

Hm. Så du tänker att "brunnen" skulle ligga typ 90 steg norrut? Sannerligen intressant om det är så! jag tänkte mer att källan ligger 90 steg ifrån någonstans, huset kanske, och att hembygdsmänniskorna intre riktigt hade koll på skillnaden mellan källa och brunn. men tänk om du har rätt?!

2015-11-02 @ 16:19:45
Postat av: marcus

Spännande!

2015-11-06 @ 12:39:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0