Mellan raderna

Jag är inte lika mycket på torpet som vanligt och jag har mina skäl. Jag kanske berättar om dem snart.
Det blir enstaka dagar med enstaka aktiviteter just nu.
Ställa den omkullblåsta husvagnen upp igen. Plantera en massa små lökar och plantor som jag fick gräva upp hos en snäll granne. Elda upp den enorma högen med gammalt skräp som samlats utanför tomten under många år. Premiärbada. Sätta potatis. Där är jag nu.
Jag frågade min morbror som brukade sätta potatis med min morfar bonden. Han sa att de alltid satte den 1:a maj. En fot mellan knölarna och två mellan raderna. Så ville jag också göra, även om min potatisåker bara blev 4 kvadrat och 1:a maj blev den 3:e. Stora bonde-fötter fick det bli och jag tog jättestövlarna på. 3x5 potatisar är nu satta. Mitt livs första. Må de nu trivas.
Kunde även sätta min lilla vinbärsbuske som jag drivit upp från sticklingar och MÄNGDER med blomfröer. Jag satsar som vanligt på lätta sorter i stora mängder. I år dessutom enbart såna som inte behöver förkultiveras.
 



Än så länge är det bara trädgård och inget hus alltså.

Kommentarer
Postat av: Joanna

Trädgård och arbete runt den är balsam för själen...det är sånt din kropp och själ behöver just nu. när min älskade mormor dog så drabbades vi av en fruktansvärd sorg. framförallt min mamma så jag fick släpa ut henne ur sängen, köpte lökar, blomfröer osv för att få igång sorgearbetet. Det har nu 7 år senare slutat i en botanisk trädgård i villaträdgården. kram från läkarstudenten som älskar läsa dina inlägg och fortsätter drömma om ett eget torp.

2015-05-04 @ 16:58:52
Postat av: Lotten

Tack, vad snäll du är. Och vilken fin historia!
Visst är det läkande med trädgårdsarbete, jag håller fullkomligt med.
Men det finns en mer konkret sak också som gör att det inte känns lika bra på torpet. Tyvärr känner jag att jag inte kan skriva om det här just nu men det kommer så småningom.

2015-05-04 @ 19:33:31
Postat av: Joanna

Okej ! men vad du än gör så låt ingenting i slutändan stå i vägen för det som du verkligen tycker om att göra och vill göra och det är som jag förstår att rå om ditt torp. det är så fint och du har lagt ner så mycket på det. läst och drömt om mitt eget torp och att bli en torpis ägare men läkardrömmen kom emellan i Polen så det måste bara vänta pga tidsbrist och penga brist... man är inte så rik som student....lusfattig skulle jag närmare säga :) . håller utkik och hoppas verkligen att det löser sig. Fallit för dina blogginlägg just för att de är så annorlunda och fina. Var rädd om dig ! kram

2015-05-04 @ 23:34:57
Postat av: Lotten

Det har du faktiskt rätt i.
Jag kanske inte ska låta mig slås ner så lätt?

2015-05-05 @ 08:20:05
Postat av: Joanna Dworniczak

ABSOLUT inte ! Vad det än är och vad människor än säger så brukar det bottna i avundsjuka. vänd på det negativa och gör något positivt av det. Så brukar jag alltid försöka att göra även om det till en början inte är så lätt. Men jag funderar och funderar tills jag kommer på något bra med det. Det var många människor som inte trodde att jag skulle ta mig in och klara av det jag gör idag. Men jag kämpade och kämpade och nu har första tuffa året snart gått :). Ditt torp skulle nog många ge mycket för att kunna äga, ta del av med den kärlek och entusiasm du ger det. Så snälla snälla ...tillbringa så mycket tid du vill orkar och kan ihop med det. Så får förhoppningsvis vi andra som följer dig lite mer ögongodis att titta på. Kanske dags att plantera en syrenberså att dricka hallonsaft vid om något år? tycker det hör ihop med torp på något sätt och ditt framförallt på någon av de magiska platser som finns där. nu säger jag go natt efter en väldigt tuff dag! :s kram kram

2015-05-05 @ 21:30:43
Postat av: Anonym

Du skriver så fantastiskt och inspirerande om ditt torp! Hoppas du hittat tillbaka till att det är din fristad. Jag känner inte dig, men jag imponeras av dina projekt och hoppas att du orkar och vill fortsätta dela med dig av dina tankar om torpkärlek och byggnadsvård. Hoppas odlingarna tar sig!

2015-05-12 @ 12:03:15
Postat av: Anonym

Du skriver så fantastiskt och inspirerande om ditt torp! Hoppas du hittat tillbaka till att det är din fristad. Jag känner inte dig, men jag imponeras av dina projekt och hoppas att du orkar och vill fortsätta dela med dig av dina tankar om torpkärlek och byggnadsvård. Hoppas odlingarna tar sig!

2015-05-12 @ 12:03:48
Postat av: Lotten

Tack! Vad snäll du är vem du nu är : )
Det är nog just den där känslan av fristad som har varit lite hotad på sista tiden men just nu ser det ut som att det kommer att ordna upp sig.

2015-05-16 @ 09:10:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0