Beslut i takfrågan

Jag har tänkt mycket på det här med taket och vad jag ska göra med det och jag har funderat på att behålla det nuvarande plåttaket men insett att det inte är i något vidare skick. Det har hål och otätheter och har nog faktiskt gjort stt. Jag har också övervägt att lägga pannplåt på taket istället för den nuvarande sinuskorrugerade och har till och med försökt undersöka hur vanligt förekommande det är med pannplåt på taken i Marks kommun. Har det varit vanligt? Ja, jag hittade det faktiskt här och var när jag började leta, så det finns. Men det verkar bara ligga på ladugårdar och den sinuskorrugerade är väldigt mycket vanligare.
 
Sen funderade jag på tegel. Jag har en bild av att gammalt enkupigt tegel är lite knivigt att lägga och att det lätt kan gå sönder om man kliver på pannorna. Dessutom kostar gamla enkupiga pannor lite att köpa nuförtiden eftersom de är ganska populära. Tvåkupigt då? Så förfärligt fel är det väl ändå inte? Och det var då jag kom på det. Fråga mig inte hur jag inte kan ha tänkt på detta tidigare men för många år sedan när min mamma la om taket på logen på vår släktgård bytte hon ut det gamla tegeltaket mot ett plåttak. Och jag tjatade på henne om att vi skulle spara de gamla pannorna. En del sålde hon men en hel del blev också sparade. Idag var jag där för att titta på dem och hittade drygt 1500 pannor. Med nockpannor och allt. Det är alltså tvåkupigt lertegel från Nabbensberg. Färdigpatinerat och jättefint. Och det är gratis och har en gång använts på mormor och morfars gård. Jag tror bestämt att saken är avgjord! Hur jag ska lösa detta praktiskt vet jag inte än. Kanske behöver takkonstruktionen förstärkas om den ska orka bära ett tegeltak som ju väger bra mycket mer än plåt. Men jag tar ju som vanligt en sak i taget och det ska nog gå att lösa på nåt sätt.
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Viola_T

Vilken superlösning! Lerteglet går vidare i släkten.

Vad låg på torpets tak från början? Är du säker på att förstärkning måste till?
Hur som - lycka till med tegeltaket!

2015-06-01 @ 10:11:17
URL: http://morfarshus.blogspot.com
Postat av: Anonym

Taket är ett åstak och på åsarna ligger vertikala brädor och på dessa har det ursprungligen suttit spån (som fortfarande finns kvar under plåten). Eventuellt är en av åsarna heller inte riktigt frisk pga en gammal takläcka. Ärligt talat vet jag inte alls vad en sån här konstruktion tål. Vad tror du?

2015-06-01 @ 10:52:26
Postat av: Frida

Detta kommer följas med intresse!
Tänker du tvätta de gamla takpannorna eller bara lägga på dem?
Samma konstruktion som på mitt torp såvitt jag förstår (där ser man spånen under taketernitplattorna) - håller du med?
Jag skall börja gräva i "torptakläggarexperter" i Skåne vilken dag som helst nu eftersom jag INTE kommer att göra jobbet själv... Om jag får dit någon att titta på mitt tak så frågar jag såklart vad de säger om konstruktionen/förstärkningsbehov...
Tips på annat att fråga om?!

2015-06-01 @ 11:16:31
Postat av: Frida

I gengäld kan jag ju tipsa om att kolla oljan i bilen före du kör upp för backar med släpkärran full av gamla takpannor....!

2015-06-01 @ 11:17:31
Postat av: Lotten

Ok, du som gjort detta, hur många pannor kan man lasta per släp och fortfarande komma upp för backar?

Jag har inte kommit så långt i min takläggarplanering ännu eftersom jag "hittade" pannorna igår och insåg att de var tillräckligt många. Men jag har funderat på att borsta dem (med stålborste kanske?) för att få bort den värsta mossan. Jag ska läsa på mer om det här nu framöver så jag återkommer om det uppdagas något intressant : )

Synd att du inte vill lägga om taket själv, då kunde vi slå oss ihop och bilda takläggarfirma (eller vad det nu heter på polska..). Vi som är så grymma på att klättra på tak!

2015-06-01 @ 19:32:05
Postat av: Joanna

Åh så fint med ett tegeltak...vad spännande...men tror du inte att mossan kan vara rätt fin att ha på taket så det smälter in i interiören och ser ut som om det där taket funnits och suttit där rätt länge? :). takläggarfirma heter typ i stilen med "firma od polozenia dachu" på polska ;). Skall du måla torpet utvändigt med?

2015-06-01 @ 20:39:23
Postat av: Lotten

Ha ha ha... Frida & Lotten firma od polozenia dachu?

Ang mossan så tänkte jag mest att den kanske binder vatten och att det kan skada pannorna men det vet jag ju egentligen inte om den gör. Hade hur som helst inte tänkt få pannorna att se ut som nya igen, bara ta bort det värsta "fluffet" : )
Och nej, jag känner mig ganska säker på att huset inte ska målas.

2015-06-01 @ 21:00:30
Postat av: Hans

Grattis.
Tegeltak kommer att bli jättesnyggt. Och det är inte svårt att lägga själv.
Tror nog din tak stomme håller. många av de torp som idag har tegeltak har från början haft papp eller spån som ju är mycket lättare än tegel..
Tror du ska undvika stålborste när du rengör teglet, ju mer du repar teglet ju snabbare får du påväxt igen. Ta högtryckstvätt det går fort och tar allt det lösa (Blötlagda pammor o skurborste är ännu snällare).
Lycka till du kommer att fixa det med tanke på allt du gjort hitills.

Postat av: lwinge69

Toppen Lotten! Nu är det snart sommar. Kanske är det sommaren -15 vi ser varandra o torpen live, vem vet? Vet bara att det vore väldigt kul!

2015-06-02 @ 22:04:39
Postat av: Anonym

Hans- tack för tipsen och uppmuntran! Igår läste jag nånstans att mossan inte är dålig för pannorna så den kanske kan få sitta kvar där den sitter?

Lena- Ja! Det vore jättekul! Vad heter det där ditt torp ligger? Vill kolla upp det på kartan : )

2015-06-03 @ 07:57:03
Postat av: Hans

Mossan är vacker men binder fukt så du äökar risken för frostskador. Dessutom kan mossans rötter ochså göra skador men hur lång tid det tar vet jag inte.
Hör med Hedenstedt AB de kan det här med gamla pannor.


Postat av: Marie

Hej! Jag sökte lite på Nabbensberg tegel, och så dyker din blogg upp, vilket sammanträffande! Jag har hittat fem taktegel från Nabbensberg i tegelsamlingen i Lersäter, så om du behöver fem till så kan du få dem. :-)
//Marie

2015-06-16 @ 09:09:27
Postat av: lwinge69

Torpet ligger Bossgård 11, Derome. :-)

2015-06-24 @ 21:15:18
Postat av: Lotten

Gött! Bara lite drygt 3mil från mitt torp : )

2015-06-24 @ 22:43:57
Postat av: Anonym

Åå, vad kul! =) Det här följer jag också med intresse! Jag står inför samma funderingar! Har samma typ av tak! Häls /Anna i Skara

2015-07-05 @ 21:05:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0