Smultronröd

Torpet är nu oåterkalleligen rött och jag tror jag börjar vänja mig. Som ett stort moget smultron ligger det i backen och lyser i allt det gröna. Och på sätt och vis har det förvandlats till sig själv igen eftersom det var rödfärgat när jag köpte det.
 

Men med den nya färgen kommer lite nya frågor, för vad gör jag nu med fönster och dörrar?
Under målningen röstade vi bort målade "foder" runt fönstren. Utan foder ser fönstren mindre men också äldre ut och jag tycker det är fint men det är inte givet. Och vad ska fönstren ha för färg? Jag tycker att de ser ok ut som det är nu men kanske lite hårt? En varmare ton skulle ge ett mjukare uttryck. Och det vita, ska det vara kvar? Egentligen vill jag ju inte ha något vitt på mitt hus... Pust!

En annan fråga är dörren, själva den ska inte målas men ska jag kanske måla några detaljer runt den med linoljefärg? Tröskeln tex och brädan ovanför? Och det lilla taket hur ska jag göra med det? Det är enkelt och fint när allt är rött men det ger samtidigt ett lite tungt och slutet intryck. Väldigt mycket rött blir det också. Och jag är frestad att lyfta fram dörren lite mer...

Jag har några röda inspirationshus
som den här pärlan som ligger ute på Hemnet:
 
 
Och Lars Sjöbergs Salaholm:
 

Som ni ser har bägge husen allt annat än enkla vita foder. Jag gillar livet som färgen tillför och värmen från de varma mjuka tonerna. Men passar sådana färgsättningar även på små enkla torp?
 
Och så detta från en gammal Hemnetannons som visar att vitt också kan vara fint:
 

Vad tycker ni?
Alla förslag och åsikter mottages tacksamt!

Kommentarer
Postat av: blåklint

Tucker du small behålla ditt torp som det är , för vackert för att ändras. Men vart har du funnit den Andra torp pärlan. Tucker jag letar och letar men har så svårt att gotta något även om jag sagt att inom loppet Av tre år skall jag köpa mig något.

2015-07-25 @ 01:42:48
Postat av: Anonym

Usch min telefon stavar så hemskt....har svårt att hitta något skall det stå

2015-07-25 @ 01:44:36
Postat av: Anonym

Tycker att det skulle vara fint med gula fönster,fast vita är också vackert.tror det handlar mycket om hur fönster krönet eller dörr inramningen utformar sig. Små detaljer kan göra så mycket även om man inte tror det. Underbart torp du har och så fantastiskt duktig du är!

2015-07-26 @ 23:30:58
Postat av: Spik-lisa

Vilka angenäma bekymmer! Jag tror det kan vara fint att måla fram lite detaljer i det röda. Ockragult är ju en klassiker till falurött, och väldigt fint. Dina exempelbilder var alla fina och visar på att det finns flera alternativ - så i slutändan är det en smaksak. Lycka till med beslutet! (Och tack för att du låter oss följa med på ditt torpäventyr!)

2015-07-27 @ 11:57:45
Postat av: Lotten

Tack för era fina kommentarer! Det är väldigt roligt och givande att höra andras åsikter.
Och ja, det är verkligen ett angenämt bekymmer : )

Det andra torpet är från en gammal hemnetannons som jag har sparat och det var alltså flera år sedan det var till salu. Tyvärr.

2015-07-27 @ 12:02:41
Postat av: Stina Johansson

Jag tycker inte det är nåt fel på vitt och rött som huvudkulörer på torp men det indikerar ju ett torp byggt efter de stilideal som kom samtidigt som schweizerstilen -sent 1800-tal -Det var en svensk tolkning av de stilidealen -de faluröda torpen före detta hade ju ofta ganska brutet gråvitt till foder och kulörta bågar- ockra eller grönt t.ex. Det ser äldre ut.
Med din lösning skulle man inte behöva nåt vitt alls eftersom det är lite foderlöst. Härligt tycker jag, lite mustigt.

2015-08-10 @ 21:55:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0