Medaljonger och romber i all ära

Jag har köpt en tapet till "vardagsrummet" i torpet, ett stort beslut för mig kan jag lova! Och det blev en nytillverkad designertapet, något jag verkligen inte trodde skulle hända. Inget limtryck och ännu mindre lumppapp och schablonmåleri alltså...
 
Den är beige och blå med ett jugendmönster föreställande rosor och kejsarkronor som slingrar som om varandra.Så här:

 
Medaljonger och romber i all ära men jag vill ha tapeter som gör mig lycklig. Och jag går inte igång på 1800-tals mönster, jag går igång på blommor!
 
Jag har drömt om den här tapeten i flera år men inte tänkt att den skulle passa på torpet men nu skulle den plötsligt försvinna ur sortimentet och var samtidigt nedsatt i priset vilket fick mig att tänka över saken en gång till. I rött och grönt är den helt galet fin också men jag tror det skulle bli för mycket för ett så litet rum. Och jag har tänkt mig en blå tapet i det här rummet. Blå och blommig allra helst. Förhoppningsvis kommer den skära sig alldeles precis lagom mot min mörkgröna kakelugn!
 
Dessutom ändrade jag åsikt om jugendtapeter i 1800-tals hus när jag nyligen hälsade på en vän som hyr ett 1800-tals hus i Skåne. På vinden satt den här gamla tapeten och var hur fantastisk som helst. Och den passade inte ett dugg dåligt i det gamla 1800-tals huset!
 
 
Varför nytrycks inte såna här mönster undrar jag? Det kan väl inte bara vara jag som blir lycklig av dem? Alltså jag vet ju att det nytrycks tapeter med jugendmönster men inte de allra mest fantastiska och färgsprakande. Inte mig veterligen.
 
Kanske kan det här tapetköpet fungera som motivation att ta mig an renoveringen av rummet. Ett mål i sikte. Jag längtar nämligen väldigt mycket efter att få sätta upp dem!

Kommentarer
Postat av: Andrea

Hej! Visst är det svårt val med tapeter! Jag tycker att den du valde var väldigt fin. :)

Jag har hållt på och vela väldigt länge på vilken tapet som ska få komma upp i Torpets kammare. Vill så gärna att den ska vara någorlunda rätt i tiden (ca 1850) men samtidigt vill jag ju tycka om det. Har nästan bestämt mig för en tapet från Lim och handtryck, Hovdala blomma, den är från 1890. Hela den kollektionen är fantastisk! (Kulturhistorisk bok)

Förhoppningsvis kommer den upp om någon vecka! Underlaget är klart, det är bara jag som ska beställa tapet nu. :)

Ha en fin sommar! Hör av dig om du passerar Roslagen och vill ha ett stop på vägen. :)

2015-07-09 @ 15:49:31
URL: http://entilltorpblogg.blogg.se
Postat av: Lotten

Hej Andrea och tack för inbjudan!
Å ja, jag vet hur Hovdala blomma ser ut och den är ju jättefin! : ) Lim & handtrycks tapeter är tyvärr lite för dyra för mig man hade jag haft mer pengar hade jag nog valt en av deras. Limtryck är ju så vackert! Hoppas du blir nöjd när den väl är uppe : )

2015-07-09 @ 16:53:55
Postat av: Anonym

Det viktigaste är att man blir glad av sitt hus, sen får det vara hur det vill med resten! Byggnadsvård kan ibland bli lite väl pretto, med alltför stort fokus på att saker skall vara "rätt", när det egentligen handlar om att se husens historia och förutsättningar. Ser framemot bilder när tapeterna är på plats!

2015-07-10 @ 13:42:51
Postat av: Anonym

Tack vem du nu är : )
Och ja, den där pretto-biten har jag också sett och blivit lite ledsen över. Nu när jag arbetar i en byggnadsvårdsbutik har jag mött många kunder som är så hemskt rädda för att göra "fel"! Det är ju förfärligt! Hur kul blir det då?? Så jag brukar säga till dem att det inte finns några fel, de får faktiskt bestämma själva.
Det här behöver vi komma bort ifrån inom byggnadsvården och jag får väl försöka börja med mig själv ; )

2015-07-10 @ 14:44:33
Postat av: Marcus

Härlig tapet! Skall kolla bloggen ofta för att få se resultatet.

2015-07-10 @ 22:02:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0