Tapeter från Kvarnbyn

Förra helgen var det "jul i Kvarnbyn" med massa hantverkare som ställde ut, öppna museer mm. Lim & handtryck var också öppet och där kunde man bl.a. få en visning av deras tryckmaskin, den sk rosenmaskinen, och lära sig tapetsera med deras tapeter som ju ska kantskäras innan uppsättning. Det här får ni inte missa nästa år om det blir av då igen, det var supertrevligt! Och Kvarnbyn är ju en av de absolut mest spännande och fina miljöerna i Göteborgstrakten.
 
Jag besökte Mölndals stadsmuseum för första gången också, det är ett kulturhistoriskt museum med mycket roliga prylar och inredda miljöer från olika tidsepoker och är väl värt ett besök. I museibutiken fanns mycket skoj att köpa och bland annat sålde de tapeter från Lim & handtryck med ett mönster ifrån Kvarnbyn. Tapeten finns inte i deras vanliga kataloger och kostar lite mindre. Ett litet tapet-tips alltså till den som vill ha Lim & handtrycks tapeter men inte riktigt har råd med de vanliga kollektionerna.
 
Tapeten har ett mönster från ca 1870-tal och finns i två färgsättningar; ultramarin på ofärgat papper och vitt tryck på beigefärgat papper. Den passar nog finfint i ett 1800-tals torp tror jag! (Och ja, jag har förstås funderat på om den skulle passa i mitt torp...)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0