Stora paneldagen

Äntligen har jag fått lite välbehövlig semester och hinner vara på torpet och greja lite. Jag har börjat sätta upp panelen och det visade sig vara lite svårare än vad jag trott. Det här är vad jag fick gjort den första dan. Men då ingick i och för sig två vändor till byggmarknaden och MYCKET kliande i huvudet.
 

Först klädde jag in väggen med vindpapp, sen spikade jag upp dropplisten som sitter längst ned på väggen och som killarna i bygghandeln hjälpt mig att såga till. Därefter snedsågade jag panelen i nederkant och satte upp den med några mm mellanrum mot dropplisten.

Jag har fyra olika bredder på panelbrädorna. Alla sitter med kärnsidan utåt. Jag har även lärt mig att de ska sitta så att träfibrernas riktning är nedåt, då blir de som fjäll och vattnet rinner av brädan istället för att rinna in i träet. Men i praktiken blev det lite si och så med den saken om jag ska vara ärlig.

Kommentarer
Postat av: Erik

Hej, vad noggrann du är med panelen! Kärnsidan ut vill man ju helst ha men detta med fiberriktningen var något nytt. Jag satte själv panel i somras men satte inte alltid kärnsidan ut eftersom den vanligtvis förekommande finsågade panelen har kärnsidan hyvlad! Varför hajar jag inte. Jag ska rödfärga och vill inte måla på den hyvlade sidan. Men märkte sedan att det går bra att måla den hyvlade sidan, om panelen får sitta omålad ett år. Sol, vatten och getingar (som gnager i sig av mjukveden till boet) gör panelen målningsbar. Sorry det blev ett långt inlägg... /Erik, sommartorpare i Hampetorp

2014-08-07 @ 22:01:07
Postat av: Lotten

Som sagt, jag var ju inte riktigt så noggrann när det kom till kritan ; ). När jag valde panel på brädgården tog jag de brädor som var sågade och inte hyvlade på kärnsidan men jag håller med dig om att på de flesta var det tvärt om. Jättedumt ju!
Jag antar att jag tycker att det är intressant det där med hur olika länge trä håller beroende på hur det monteras och skyddas. Jag vet ju egentligen inte hur stor skillnad det gör men TÄNK OM den håller i 50år längre om jag monterar den rätt! : )

2014-08-08 @ 10:00:15
Postat av: Johanna

Hittade din blog häromdagen och nu har jag läst den från "pärm till pärm"! Jag häpnar över hur du lyckas få in så mycket känsla i både text och bild, och jag känner mig nu totalt engagerad i ditt lilla torps öde! Själv har jag precis köpt ett... partorp, kanske man kan kalla det. Uppfört på 1860-talet av två ditflyttade timmerstommar, som jag inte vet den ursprungliga åldern på. Det har renoverats under 40 år av mannen som är född och uppvuxen där, så vår utmaning blir att försöka få tillbaka lite av den gamla känslan, utan att riva och slita för mycket i det fina huset. Kanske lite motsatsen till din resa. Huset skrämmer mig lite då jag oroar mig för vad som finns under panelen, i taket och under golvet, men jag känner att jag redan lärt känna det mycket bättre genom ditt torp - nu vet jag att det går att plocka isär det, lappa och sätta ihop det igen! Jag ser nu mycket fram emot att få lära känna mitt eget hus på plats, och att få läsa om det fortsatta arbetet på ditt torp! Stort lycka till med resten!

2014-08-15 @ 08:46:10
Postat av: Lotten

Hej Johanna! Tack för de orden och vad roligt att jag kan vara till lite hjälp för någon annan! Låter spännande med ett partorp : )

2014-08-15 @ 09:25:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0