Jag vill bo i en kvarn

När jag var runt i Småland och letade efter medeltiden så hamnade jag av en slump i Vartorps kvarn inte långt ifrån Drev. Kvarnen är inte ett dugg medeltida utan är byggd på 1860-talet men den är fantastisk av flera andra anledningar. Dels var den så vacker invändigt att varenda svensk med aldrig så lite inredningsintresse måste gå igång på den (och börja fantisera om att bo i den) och dels används den fortfarande!

Kvarnen hade en meter tjocka naturstensväggar, stora rödmålade fönster och rum med högt i tak och fantastiskt ljus. Därtill kommer känslan av gammal industri och det faktum att inte ett föremål verkar ha kommit dit efter 50-talets slut. Bitvis var det faktiskt lite av en sakral känsla där inne. Kanske var det det tunna lagret av vitt mjöl som låg överallt och gav rummen ett speciellt skimmer...

Och då och då drar de också igång kvarnen och mal speltmjöl där! Utan några tillsatser och enbart med vattenkraft. Hur fint är inte det?

Jag har ingen koll på kvarnar måste jag erkänna. Den här kanske inte är så speciell egentligen, eller så är den helt unik! Jag vet inte. Men i mina ögon var den iallafall ganska fantastisk.
 
 
 
 
  
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0