Stora nyheter

Idag är en stor dag ska ni veta, jag har fått gjort något enormt gjort på torpet. Något som jag har funderat på och fasat över länge. Ja sen allra första början. Det var så svårt att jag vände mig till Gård & Torps experter för att få råd. Och det fick jag!
 
Det handlar om höjningen av innertaket och hur man sätter in ett nytt mellanbjälklag i ett redan färdigtimrat hus.
 
Eftersom jag varken kan göra instick med motorsåg eller lyfta 5 meter långa bjälker 2 meter upp i luften alldeles själv så behövde jag hjälp. Hjälpen kom ifrån småland i form av mamma och hennes sambo Kenneth som nyligen tagit motorsågskörkort.
 
Först mätte jag ut var de nya bjälkarna skulle sitta. Det var inte så särskilt enkelt när ingenting rakt fanns att ha som referens. Jag utgick helt enkelt ifrån de gamla bjälkarna och hoppades att de inte satt allt för snett. De nya uttagen hamnade nästan 40cm högre upp än de gamla. Det var lite mer än jag tänkt mig från början men jag tyckte att det verkade lämpligt att såga just där pga hur stockarna låg. Takhöjden på bottenvåningen kommer då bli nästan 2.10 istället för 1.70 som den var innan.

Jaha, sen byggde vi en liten ställning och skickade upp Kenneth att såga. De nya uttagen fick en rät kant och en som var vinklad snett utåt.
 
 
Sen mätte och mätte och mätte vi. Och sen var det dags att såga till bjälkarna så här:
 


Tanken är alltså att de ska "laxas" in i timmerstommen.
Sen lyfte vi upp bjälken, förde in den genom hela väggen tills den gått igenom huset. Därefter kunde den tryckas på plats så att den låste fast bägge väggarna som en klammer. Hålet som blev på den räta sidan får jag fylla ut senare så att bjälkarna hålls kvar på sin plats. Lätt som en pannkaka va?!
 


Jag är helt fascinerad över att det faktisk gick! Visst var det bökigt och visst gjorde vi lite fel här och var men på det stora hela gick det ju alldeles strålande bra!
 
Här har mamma fångat mig och Kenneth när vi är djupt inne i en diskussion om hur vi ska gå tillväga:

Kommentarer
Postat av: Sofie

Oj, vad ni måste ha jobbat! Är imponerad, ska bli spännande att se fortsättningen.

2013-05-19 @ 21:54:44
URL: http://sofiestorp.wordpress.com
Postat av: Sara

Väntar på fortsättningen!!

2013-05-20 @ 07:09:38
Postat av: Andrea

Wow! Hardcore!

2013-05-20 @ 10:06:06
URL: http://entilltorpblogg.blogg.se
Postat av: Frida

Heja heja! Du är en stjärna!

2013-05-21 @ 21:15:39
Postat av: Johanna

Vad duktig du är med renoveringen av ditt torp. Höjning av innertaket känns som ett stor aventyr till mig. Lycka till med fortsättningen!. Johanna

2013-06-02 @ 21:10:12
URL: http://wheretheroadbends.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0