Lyckan är att ha en trädgård

 
 
Sådana här dagar, när solen skiner och äppelträd och syrener blommar är lyckan att ha en trädgård att vara i. Tänk att jag har det!

Jag åkte till torpet för att göra helt andra saker men vädret var så härligt att jag bara ville stanna ute och pyssla med blommorna.

Här är en ny del av trädgården som tidigare var ockuperad av gamla panelbräder. Där har jag nu planterat ut en del av mina uppdrivna myskmalvor. Såpnejlikorna ville sig förövrigt inte alls men myskmalvor var jättelätta att så. Här har jag också strött ut blomfrön av olika sorter; pionvallmo, ringblomma och fingerborgsblomma. En självsående blomsterrabatt är drömmen. Alldeles intill kommer det upp mängder av självsådda brandliljor som också gärna får vandra in i blomsterängen så småningom...
 


Längs husväggarna har jag nu kunnat börja plantera lite blommor eftersom dräneringen äntligen är klar. Här har jag satt två bondpioner, en rosa och en vit och idag tog jag med mig blå trädgårdsiris som jag grävt upp utanför mitt hus i stan. De sprider sig tacksamt och verkar gilla torra och soliga lägen. Blommorna längs långsidan sätter jag nästan en meter ifrån husväggen, både för husets och växternas skull. Här sticker takfot och hängeänna ut en bit ifrån husväggen och utan regn och ovanpå dräneringen är det nog inte mycket som trivs. Jag är ganska hård mot mina växter; de som kräver bevattning får växa i någon annans trädgård. Det är alldeles för tungt för mig att bära hink efter hink ifrån skogen. Men vid nyplantering måste jag ju så det har blivit en hel del bärande av vatten idag.
 


I övrigt blommar Astrakanen för fullt och kejsarkronorna har gjort mig stolt och lycklig även om visst bara den ena behagar blomma. Pingstliljor lyser vita här och var på tomten. Det är två sorter; de som jag själv planterat och de gamla som legat vilande i marken och nu kommer upp igen. De två sorterna skiljs lättast åt på doften, de få riktigt gamla jag har doftar alldeles överjordiskt gott. Även om de jag själv satt kallas gammaldags går de inte att jämföra med orginalet!
 
 


Vintern har varit elak i år och för första gången sen jag köpte torpet har växter i trädgården dött. En av de fina enbuskarna var alldeles brun och den fick jag såga ned. En del växter jag planterat kommer inte upp, till exempel höstanemonen, vildvinet och stockrosorna. När jag tänker på saken är det de växter jag planterade sist i höstas, kanske hann de inte etablera sig tillräckligt för att överleva den hårda vintern. Sorgligt men jag antar att det är en del av att ha en trädgård och att jag snarare varit skonad innan för allt jag satt har snällt kommit upp igen. Vintern verkar även ha varit elak emot björnbären vilket snarast underlättar för mig, de växer ju som ogräs runt tomten och jag har ett stort jobb med att hålla dem i schack. Nu står de bruna och livlösa och jag kan passa på att klippa ned dem. I övrigt är det blåbären och vintergrönan som fått stryk men de kommer ju igen, det vet jag.

Kommentarer
Postat av: Ronnie

Så skönt att ha hittat tillbaka till din torp-blogg igen! Att läsa om ditt pysslande med torpet ger mig harmoni och lugn!
Ha det bra - krama Olle och ett lite försenat gratis till honom på 5-årsdagen!

Kram
Ronnie

2013-05-28 @ 23:56:03
URL: http://www.kvarterets.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0