Blindbotten eller?

Idag rök köksgolvet, det blev en härligt knastrande påskbrasa
Bara de tre maffiga golvbjälkarna i ek är kvar nu
Hemtrevligt va?
 
 
Golvet saknade blindbotten och därmed alltså isolering
men jag kunde se spår av en gammal blindbotten
Väldigt gammal.
Mycket äldre än golvet jag nyss slängt ut.
 
Det verkar alltså som om köksgolvet varit isolerat en gång i tiden
men att blindbotten har ruttnat bort
och när man la det nya golvet brydde man sig inte om att göra en ny
 
 
Frågan är ju därför, hur ska jag göra?
Isolera eller inte?
Det lutar faktiskt åt att jag gör en ny blindbotten
täcker med papp
och isolerar med sågspån
Kan inte riktigt se något skäl till att INTE göra det
Mer än att det dröjer ännu längre innan jag har ett färdigt golv då...

Kommentarer
Postat av: Bosse

Beror ju även lite på om luften under golvet står helt stilla eller om det fläktar lite därunder, samt om golvet är dragtätt uppåt.
Varm (uppvärmd) luft stiger ju uppåt, så den luften som blir uppvärmd under köksgolvet av nedläckande värme stiger ju upp mot köksgolvet och står kvar där, om den inte läcker igenom golvet eller läcker ut. Och det är ju (mest) luften som isolerar i isolering, så om luften av att den blir värmd står kvar under golvet så är det ju som isolering.
Det enda som isolering då möjligen kan tillföra är att den fångar upp värmestrålningen från köksgolvet...
Jag har haft en gammalt 1800-tals skånetegellänga med två identiska matkällare (hade varit parhus), där ena matkällaren bara hade ett tätt golv utan isolering eller blindbotten samt stillastående luft under, medan den andra matkällaren hade isolering och blindbotten, och det golvet utan isolering och blindbotten var det varmaste!
I väggar och på tak ska ju isoleringen hindra luften ifrån att röra på sig och genom sin konvektion föra bort värme. Under ett tätt golv där luften kan stå stilla blir det ingen konvektion som för bort värme, då den uppvärmda luften naturligt står kvar direkt under golvet. Är t.o.m. så att den luft som kanske värms en bit ned av ren värmeledning genom golvbjälkarna stiger upp mot golvets undersida, vilket en isolering hindrar den ifrån. Så är förutsättningarna de rätta så gör en isolering under ett golv ingen nytta, anser jag.

2013-03-31 @ 23:11:40
URL: http://frittliv.autonomtech.se/
Postat av: Bosse

Och om förutsättningar är där att luften står kvar stilla under köksgolvet, så slipper du även en blindbotten som befinner sig nere i den kalla fuktiga luften och därmed kan mögla och ruttna!
Golvbjälkarna hålls ju torrare av den värmen som de själv leder ned i sig uppifrån golvet.
Och varje gång du värmer upp huset vid besök så drivs det buffrad fukt ur trägolvet och golvbjälkarna, som en isolering plus blindbotten hindrar från att på ett ofarligt sätt bara vandra nedåt i utrymmet under golvet. Istället blir då blindbotten extra fuktig!
Du kan läsa lite mer om detta med fuktbuffring i trä på min webbsida:
http://frittliv.autonomtech.se/Gallery/MyClimaLog/climalog.php#FUKTBUFFRING

Vid vintercamping i en husvagn som varit kallställd en tid, så får man mest kondens på fönster och liknande under de tre första dygnen, då uppvärmningen driver ut den buffrade fukten ifrån trä och tyg! Jag har både mätt, analyserat och provat praktiskt i min lilla husvagn :-)

2013-03-31 @ 23:33:35
URL: http://frittliv.autonomtech.se/
Postat av: Bosse

Jag vet inte hur teoretiskt intresserad du är, men om så har jag lite spännande (tycker jag) funderingar kring timmerhus och värme på min webbsida:
http://frittliv.autonomtech.se/HintsKnowhow/LogHouse/loghouse.php

Så nu ska jag sluta "tjata" kommentarer här ;-)

Postat av: Marcus

Jag hade hoppats på ett april april idag...

2013-04-01 @ 10:51:49
Postat av: Lotten

Tack Bosse! Du får gärna tjata om isolering här på min blogg, jag är bara tacksam. Det är värdefullt för mig med goda råd ifrån någon som kan området. Själv kan jag ju mycket lite om detta, försöker bara använda mig av mitt sunda förnuft. Jag är väl inte så väldigt teoretiskt intresserad men jag gillar ändå att förstå saker logiskt. Du har ju en viktig poäng i det där med att det spelar stor roll om luften står stilla eller inte. Och jag kan nog säga att luften står ganska stilla i källaren under köket. Åtminstone om jag fixar till källardörren så att den går att stänga till ordentligt. Och du har ju så klart alldeles rätt i att en blindbotten skulle bli väldigt utsatt om den alltid befann sig nere i den fuktiga och kalla källarluften. Tack! Vad jag är glad för att jag har sådana vänliga och hjälpsamma läsare som du.

2013-04-01 @ 12:02:09
Postat av: Bosse

Luften behöver inte stå absolut stilla i hela utrymmet under köksgolvet, utan en liten ventilering kan finnas, kanske i form av lite naturligt läckage (och är nog bäst också för källarutrymmet).

Mina två matkällare i mitt f.d. gamla hus låg i vart sitt hörn av huset med vars två yttervägar, där det i varje yttervägg fanns ett långsmalt fönster dvs två fönster i varje matkällare på var sin vägg i 90 grader vinkel mot varandra. Alla dessa fyra fönster hade jag öppna på lite glänt för att få ventilering i matkällarna, dvs det kunde "fläkta" rakt igenom vid lite blåst ute.

Så länge det bara kommer in lite ventilationsluft i källaren under ditt köksgolv och den luftströmmen inte riktas rakt upp mot köksgolvets undersida, så är det nog inga problem att vara utan isolering. Bara golvet är tätt och samt översta biten av källarväggarnas anslutning upp mot köksgolvet (i motsvarande höjd som du funderat på att isolera), så en varmluftskudde under golvet inte läcker ut någon stans eller fläktas undan av någon luftström just där uppe.

Mitt sådant oisolerade golv var varmast även när det blåste ute och matkällaren under var lite ventilerad av det. Bara det inte är så mycket ventilationsluft att det rör runt kraftigt i hela luftvolymen där nere, så att varmluftskudden närmst under golvet påverkas. Fysiskens lagar hjälper ju till här, så kall ventilationsluft utifrån är tung och sjunker ned mot golvet i källarutrymmet under ditt köksgolv, bort från varmluftskudden närmst under köksgolvet.

2013-04-01 @ 14:15:09
URL: http://frittliv.autonomtech.se/
Postat av: Anonym

Oops Lotten! Drastiskt! Herregud vilket jobb du gör! Du är duktig.

2013-04-02 @ 07:01:04
Postat av: Sara

Det var från Sara, by the way.

2013-04-02 @ 07:01:33
URL: http://kllstorpet.blogspot.se/
Postat av: Stina Johansson

I mitt torp byggde jag upp nytt golv med blindbotten-i den del av stugan(själva stugan-enkelstuga) som har ganska mycket luft under golvet- i den stengrunden har jag också monterat gjutjärnsluckor så jag kan ventilera på vår och försommar. Har isolerat med kutterspån och osläckt kalk- ingen tätning.
I köksdelen "kammaren" Ligger bjälkarna direkt i jord-och grus "mullbänk"- där har jag grävt ut lite och lagt in lecakulor- samt lagt in oisolerat golv. Jag har kopierat lösningarna som var i torpet -tror på det. Ibland brukade man lerklina blindbotten för att få större täthet. leran är ett supermaterial -mina timmerväggar är lerklinade- rekommenderas! en naturlig fukt och vindspärr som andas.
Jag har läst en massa om de här frågorna och tycker att det verkar logiskt att ha oisolerat golv-"mullbänk" om man inte har luft under golvet-källare eller torpargrund. Men om huset inte ska värmas på vintern så blir ju allt lite annorlunda- Det oisolerada mullbänksgolvet mer utsatt för fukt. Men ja- det är inte helt enkla frågor detta......
Lycka till önskar Stina

2013-04-03 @ 09:59:27
Postat av: Lotten

Tack för ditt engagemang Stina! Ja du, jag brukar ju också tänka att det bästa är att ändra så lite som möjligt på den ursprungliga konstruktionen. Men i det här fallet blir det ju lite svårt eftersom den första lösningen med blindbotten inte verkar ha hållit så bra och sen ersatts av en annan lösning- oisolerat golv. Vilken konstruktion ska jag ersätta? 
Mitt hus kommer ju stå ouppvärmt för det mesta. På vilket sätt menar du att en oisolerad konstruktion är mer känslig för fukt?

2013-04-03 @ 13:02:12
Postat av: Stina Johansson

Nej,jag menade bara att de oisolerade mullbänksgolven som låg oisolerat ibland direkt i jorden höll sig torra så länge man höll huset uppvärmt -värme rör sig alltid mot kyla- kondens och fukt "föll ut" en bit bort från konstruktionsträt som förbelv torrt. Där kyla och värme möts i en viss kondenspunkt där blir det fukt. Detta brukar vara ganska långt in i normala träregelväggar (därför sätter man fuktspärren ganska långt in i väggen innanför de bärande reglarna) i moderna hus alltså. tanken med äldre hus är att fukten kunde torka ut genom att man inte hade några täta skikt- omålade golv osv. Enligt denna princip så värmer ju ett oisolerat golv upp luften under huset(källare)och fukten(kondensen) fälls ut i källaren, ej i golvet-
Men man får räkna med att värmen får värma upp ett till utrymme- källaren. Det kanske inte gör nånting. Din källare är ju så liten. Det kanske är det bästa -att ha oiolerat golv- när huset står ouppvärmt på vintern så blir det ju fuktigt -svårt att undvika oavsett konstruktion.

2013-04-03 @ 14:06:53
Postat av: Maria

Kul med renovering av torp! Men jag förstår att det är mycket jobb.

Jag ville bara tipsa om en tävling som jag har just nu där man kan vinna en tvålkopp i lantlig stil. Här är länken till tävlingen: http://www.vintageboden.se/tavling-lantliginredning.aspx

2013-04-03 @ 15:41:16
URL: http://www.vintageboden.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0