soffan från himlen

Här är det som en dag ska bli torpets finsoffa! Ståtlig va?
Ett klipp för 250:- på Returvaruhuset i Stenungsund!
Men den saknar lock och så fick jag ju köra ganska långt för att hämta den också.
 

Just nu har jag nog vad man kan kalla onödigt många kökssoffor.
Detta blev min femte och då har jag ändå givit bort en soffa redan...

Jag har letat efter den rätta ett bra tag nu. För någon månad sen köpte jag den här soffan men vi blev aldrig riktigt kompisar. Jag tror helt enkelt inte att den är tillräckligt gammal för att jag ska vara helt nöjd. Men om någon av er är intresserad av den så säg till, den kan nog bli en riktigt fin sänggavel om inte annat!
 
 
Det är svårt med den här typen av kökssoffa eller drängsoffa. Modellerna verkar ha tillverkats från 1700-talet och fram till förra sekelskiftet så det kluriga är att hitta en som är från rätt tid till torpet. Inte för gammal och inte för ny. Och så ska den ju vara vacker och inte allt för dyr.
 
De kan ju utformas på en massa olika sätt, här är två soffor jag sett tidigare och tyckt väldigt mycket om:
 
 
 
Men jag är nöjd med mitt köp denna gången. Jag gillar att den är så enkel men ändå vacker.
Och att den är blå. Det ska den få fortsätta vara... Kanske inte "svampmålad" som nu men ommålad i en himmelsblå linoljefärg vore fint.
Och så ska den få ett fluffigt bolster har jag tänkt mig. Just nu har jag en ide om att man kanske kan sy ihop en massa dunkuddar och sy ett stort fodral av något fint gammalt tyg, låter inte det fiffigt? Får se vad det blir av den iden. Men mjukare än så har jag inte tänkt att det ska få bli, inga stoppade soffor ska komma innanför torpets väggar.
 

Kommentarer
Postat av: Veronica

Hej. Hur bred är den gröna soffan som du inte blev kompis med? Hur mycket vill du ha för den? Har du den här i Gbg? Med vänlig hälsning, Veronica

2013-01-11 @ 17:29:37
Postat av: Anonym

Hej! Först måste jag säga att den gröna soffan inte är helt grön längre. Jag har skrapat bort lite färg på den för att kolla ursprungsfärgen. Sen provmålade jag på ryggen med en grå linoljefärg eftersom jag har tänkt måla om den men har inte gjort färdigt det. Soffan måste alltså målas om! Sen är det ju inte heller någon soffa egentligen utan en säng. Man kan inte sitta i den. Men som dubbelsäng tror jag den blir superfin! Innermåttet är 160 cm, yttermåttet har jag inte i huvudet. Men om du ändå är

intresserad så kostar den 300kr, det var vad jag själv betalade

för den. Du kan maila mig isf: [email protected] Och ja, den finns i Göteborg : )

2013-01-12 @ 09:19:22
Postat av: Älfgärdet

Svårt det där med att leta möbler när man väl fått en vision hur den ska se ut. Hoppas denna soffa nu blir rätt för dig :). Så roligt att du hittat åter t mig! Hos mig för tillfället visas inte så mycket byggnadsvård...men jag tror absolut att den tiden snart kommer igen, snart! Är du sugen på att läsa till bebyggelseantikvarie så berättar jag mer än gärna om utbildningen. Låt mig veta vad du är nyfiken på. Det är en fantastiskt rolig utbildning och den var helt rätt för mig. Dock är den inte så praktiskt inriktad som jag kanske först trodde. Men hör av dig om vad du vill veta!

2013-01-25 @ 09:54:05
URL: http://alfgardet.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0